loading...
مهندسی آب و خاک
mojentezar بازدید : 1025 پنجشنبه 01 اسفند 1392 نظرات (0)

 

تاریخچه آلوئه­ ورا

واژه Aloe به معنی شیره تلخ و vera به معنی حقیقی و خالص است.

آلوئه­ ورا یکی از گیاهانی است که 4000 سال قبل از میلاد حضرت مصیح مورد استفاده مردم بوده است. قدیمی­ترین سند که در آن به آلوئه­ ورا  اشاره شده است غار نوشته­ها و ظروف معابد باستانی مصر می­باشند که مصریان باستان برای مومیائی کردن شاهزادگان خود از آن استفاده می­کردند و همچنین در افسانه­های به جا مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه­ ورا گیاه جاودانگی نام داشت. این گیاه چنان عزیز و با ارزش بوده که در مراسم­های فرعونیان حتماً می­بایست تحفه­ای از برگ آلوئه­ ورا می­آوردند. کلئوپاترا ملکه زیبای مصر زیبایی خود را مدیون استفاده هر روزه از شیرابه آلوئه­ ورا می­دانست البته فقط مصریان باستان نبودند که از آلوئه­ ورا استفاده می­کردند ارسطو نیز به ارزش داروئی این گیاه پی برده بود . پرورش آلوئه­ ورا در سوکوترا هم باعث شد این جزیره شهرت جهانی پیدا کند که هنوز هم یک گونه از آلوئه­ ورا به نام این جزیره نامگذاری شده است در قرن ششم آلوئه­ ورا به آسیا و هند وارد شد و مورد استفاده حکیمان آن مکتب قرار گرفت و بیماری­های مختلف را با آن درمان نمودند وعفونت­ها معالجه پوست التیام زخم، جلوگیری از ریزش مو، درمان زخم­های دستگاه تناسلی و معالجه بواسیر، خارش­ها، التهابات پوستی، گزیدگی­های سمی، درمان اسم، دردهای گوش و چشم استفاده می­کردند .

مدارکی موجود است که ابوعلی­سینا ، پزشک معروف هم برای بیماری­های فوق از آلوئه­ ورا استفاده می­نمودند. آلوئه­ ورا در کتاب مقدس به کرات آمده است و پیامبران یهود به خواص این گیاه واقف بودن در زمان صدر اسلام پس از کوچ گروهی از بهبودیان به ایران واریته­ای از آن به جنوب ایران وارد شد که در حال حاضر در قبرستان یهودیان  سورا  واقع در جزیره قشم و در بخش بیابان شهرستان میناب در قبرستان­های روستاهای گروگ آثاری از این گیاه وجود دارد و مناطق ذکر شده آلوئه­ ورا را به نشانه محل خاکسپاری شخص متوفی روی قبرها می­کارند. برگزیدن نام صبر برای این گیاه احتمالاً از ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان متوفی می­آید. در زمان­های قدیم برای تحمل عزیزان سفر کرده­ این گیاه را یا از  بالای  در آویزان یا در منزل نگهداری می­کردند. در حال حاضر نیز کشف شده است که این گیاه هورمونی ترشح می­کند که برای انسان بسیار مفید و آرام بخش است و دلایلی وجود دارد که وارینه­ای در ایران می­باشد همان است که در کتاب مقدس به آن اشاره شده است. بنابراین کشاورزان عزیز می­توانند از آن جهت تکثیر و کشت استفاده نمایند.

Aloevera یک گیاه بادوام با گلهای زرد است برگ­های سخت آبدار و نیزه­ای این گیاه به طول 20 اینچ رشد می­کند و طول کل گیاه تا 120 سانت می­رسد. برگ­های این گیاه ارزش دارویی دارند. و بخش­های مختلف برگها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می­گیرند. ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ ترشح می­شود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زرد رنگ تلخ قرار دارد وقتی که این مایع خشک می­شود سبب تولید شیره Aloe می­شود.

آلوئه­ ورا سابقه­ای بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن  به آلوئه­ ورا اشاره شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غار نوشته­ها و کنده کاری­های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه­های به جای مانده از مصر بابستان آمده است که آلوئه­ ورا گیاهی چنان گرامی بوده است که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه­ای از برگ­های آلوئه­ ورا تقدیم می­کردند. داستانهایی نیز درباره استفاده کلئوپاترا از آلوئه­ورا، عسل و شیر برای حفظ زیبایی افسانه­ای­شان گفته می­شود. کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می­داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد و حتی مصریان آن را برای مومیائی مردگان خود بکار می­بردند.

در کتاب مقدس نام این گیاه به کرات آمده است. اما مصریان باستان تنها ملتی نبودند که آلوئه­ ورا می­شناختند بر اساس منابع قدیمی ارسطو یکی از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه­ ورا بوده است. اورایزن الکساندرکبیر نیز بوده است. قدر و ارزشی که او برای آلوئه­ ورا قائل بود چنان بوده است که در سال 333 قبل از میلاد الکساندر را متقاعد کرد جزیره سکوترا در اقیانوس هند را تصرف کند این جزیره به دلیل رویش آلوئه­ ورا در آن شهرت داشت و در آن زمان برای درمان زخم­های سربازان در سپاه الکساندر از آلوئه­ ورا استفاده می­شد.

«صبر زرد» در جزیره قشم

«صبر» نام فارسی آن است و صرف نظر از مصارف درمانی آن توسط افراد بومی، آن را روی قبرها می­کارند و نشانه­ای از محل خاکسپاری کسی است که فوت شده است برگزیدن نام صبر برای این گیاه نیز احتمالاً ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است در جزیره قشم نیز تراکم بسیار زیاد گیاه را در قبرستان قدیم شهر «سوزا» به صورت چند هکتار فشرده که عملاً قبرها را کاملاً در بر گرفته است می­توان مشاهده کرد.

آلوئه­ ورا گیاهی است که برای ماندن و رشد به حداقل آب نیاز دارد و در خاک­های شور و ساحلی به آسانی رشد و پرورش می­یابد و نسبت به آفات و بیماری­ها مقاوم است بر اساس تجارب پژوهش­های بیوتکنولوژی خلیج فارس منظقه آزاد قشم، کارخانه تولید صنعتی آن را با ظرفیت سالانه 200 تن ژل و پودر آلوئه­ ورا طراحی و تدوین و دانش فنی آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است.

پشتوانه این واحد صنعتی، کشت و پرورش آلوئه­ ورا به مساحت 50 هکتار است که 50 هکتار توسط منطقه آزاد قشم، کاشته شده و 15 هکتار آن توسط شرکت خریدار دانش فنی در دست آماده­سازی برای کاشت است و لازم است، 30 هکتار دیگر نیز توسط مردم جزیره کاشته می­شود تکثیر آلوئه­ ورا به صورت تولید پاجوش و کاشت بذر است در بسیاری از موارد هر بوته تا ده پاجوش تولید می­کند.این گیاه ، پایدار و چندساله است و هر سه ماه یک بار می­توان از هر بوته 3 تا 4 برگ کناری را برداشت کرد و برای استخراج محصول در کارخانه مورد استفاده قرار دارد توسعه کاشت «آلوئه­ورا» توسط مردم جزیره قشم صرفنظر از تأمین ماده اولیه کارخانه در دست احداث زمینه­ای مناسب برای ایجاد اشتغال بومی، ایجاد  فضا سبز  در زمین­های ساحلی و غیر قابل استفاده کشاورزان و بی­نیازی آن به آب شیرین و آبیاری دایم  است. خواص متعدد دارویی شناخته شده در آلوئه­ ورا باعث شده است که آن ار گیاه قرن بیستم بنامند.بسیاری از محققان بر این عقید هستند که خواص آلوئه­ ورا و نقش دارویی آن در تحولات صنایع دارویی مشابه با شناخت آسپرین در قرن نوزدهم و مصرف آن توسط میلیون­ها انسان برای کاهش تب درد و تورم در سراسر جهان است هزاران بیمار قلبی از آسپرین به عنوان ماده ممانعت کننده از بروز لخته خون استفاده می­کنند.مطالعات نشان داده است آلوئه­ ورا دارای حدود 200 ماده موثر استتا آنجائیکه  مواد آرایشی، بهداشتی، غذایی و نوشابه­ها بزرگترین بازار بین­المللی مصرف آلوئه­ ورا به شمار می­روند کشورهای کره، ژاپن قدیمی­ترین مصرف کنندگان آلوئه­ ورا در طب سنتی خود هستند در کره، ژل آلوئه­ ورا در نوشابه­ها با غلظت 99 درصد مصرف میشود. این وضعیت در سناگاپور و مالزی نیز گسترش یافته است استرالیا بالاترین مصرف آلوئه­ ورا را دارد و با حضور ژاپنی­ها در استرالیا بازار مصرف.نوشابه­های آلوئه­ ورا نیز توسعه یافته است مواد آرایشی طبیعی 4 درصد از 16 میلیارد دلار بازار مواد آرایشی، بهداشتی را در اختیار دارد تولید آنها سالانه 12 تا 15 درصد افزایش می­یابد که سه برابر رشد توسعه سایر صنایع است.

آلوئه­ ورا گیاهی است بسیار شگفت­انگیز که شبیه کاکتوس بوده. بطور طبیعی بیشتر در آفریقا و آمریکا و مناطق گرم استوایی می­روید. این گیاه بومی آفریقای شمالی است البته از دیر باز در مناطق خشک و گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بعنوان گیاه تزئینی و هم  بعنوان گیاه درمانی کشت می­شود. هم اکنون آلوئه­ ورا به علت دارا بودن خواص دارویی بسیار زیاد به سرعت برای مردم جهان شناخته شده است بطوری که ایتالیایها- آسیایها- هندیها- آمریکایها- فیلیپینیها- یونانیها- ایرانیها و مردم آفریقای جنوبی آن را به خوبی می­شناسند..جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرمسیری یکی از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه­آسای آلوئه­ ورا است.آلوئه­ ورا از جمله گیاهانی است که در صفر درجه می­میرد و محیط رشد آن معمولاً باید بالاتر از دو درجه باشد و به همین دلیل مناطق جنوبی کشور که درجه حرارات در این مناطق به صفر درجه نمی­رسد از مناطق مستعد برای تولید این گیاه محسوب می­شوند.

این گیاه از جمله گیاهانی است که یک سال کاشته می­شود و تا شش سال مورد استفاده قرار می­گیرد. بیماری این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است و آب بسیار ناچیزی مصرف می­کند.بر اساس  مطالبی که توسط دانشگاه فلوریدا منتشر شده، منشاء این گیاه که به علت رویش آن در مناطق بیابانی به «لاله بیابان»  مشهور است آفریقا بوده و در ایران باستان از آن استفاده می­شود.در کشورهای کارائیب آلوئه­ ورا فقط به صورت برگ فروخته می­شود و در خانه­ها مردم به عنوان کمک­های اولیه از آن نگهداری میکنند.یکی از دلایلی که این گیاه از آفریقا به مناطق دیگر جهان منتقل شده است تاثیر  آن در درمان برخی بیماریها بود و مسافرانی که با لنج به سفر دریایی می­پرداختند این گیاه را به عنوان کمک­های اولیه به همراه خود می­بردند.آلوئه­ ورا دارای هرمونها و ترکیباتی است که بلافاصله زخم را ترمیم می­کند و برای بیماریهای گوارشی از جمله زخم معده موثر است.هم اینک 200 ماده دارویی از گیاه آلوئه­ ورا تولید شده است و از پوست آن نیز مواد آنتی کانسر جدا شده است.به گفته برخی اساتید و متخصصان از این گیاه به عنوان یک داروخانه در یک گیاه نام برده می­شود و به همین دلیل است که این گیاه تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است.هم اینک کمپانی­های بسیاری در جهان از آلوئه­ ورا در تولید صنایع غذایی، مربا، نوشابه­ها، کنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهای آلوئه­ورا، مربا، چای، بستنی، عسل، ترشی، تافی، نان، ماکارونی، برنج و چای استفاده میکنند.از محصولات آلوئه­ ورا در صنایع بهداشتی از جمله تولید دستمال کاغذی و پوشک بچه به علت حساس بودن پوست بچه­ها و ترمیم سریع پوست آنها، استفاده می­شود.برای استفاده تجاری از این گیاه باید مسیر درست کار کردن آن را بدانیم یعنی به عنوان یک سرمایه­گذاری باید ببینیم که در چه مناطقی چه محصولاتی و چگونه باید تولید کنیم و برای کشت تجاری نیز بایدکشاورزانی که خواستار فعالیت در این زمینه هستند، آموزشهای لازم را طی کنند.مرکز پژوهشهای بیوتکنولوژی خلیج فارس در جزیره قشم ایران، تنها عضو منطقه خاورمیانه این انجمن است. که مقر آن در تکزاس آمریکا می­باشد. دانشمندان اسپانیایی از گیاه آلوئه­ ورا ژلی ساخته­اند که می­توان عمر نگهداری میوه­ها را طولانی­تر کند.

Medllneplus.com استفاده از این ژل می­تواند میوه­ها را پوشاند و زمان نگهداری آنها را با حفظ تازگی و بدون تغییرات شیمیایی طولانی­تر کرد.

از ژل آلوئه­ ورا برای درمان سوختگی و التهابات و حساسیت­های پوستی استفاده می­شود.محققان اسپانیایی میگویند با استفاده از این ژل خوردنی می­توان میوه­ها را تازه نگاه داشت.این ژل طعم غذاها را تغییر نمی­دهد و می­تواند به صورت یک پوشش کاملا طبیعی و بی­ضرر جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی شود که بعد از برداشت میوه­ها به آنها اضافه می­شود.

-      تاریخچه گیاه آلوئه­ ورا یا «صبرزرد» و اثرات دارویی آن  به 6  هزار سال قبل باز می­گردد از گذشته­های دور ژل این گیاه برای درمان زخم­های عفونتی و ترمیم سوختگی و بریدگی مورد استفاده بوده است.

با پیشرفت علم داروسازی و شناخت خواص داروی گیاهان در  نیمه قرن بیستم ماده مسهل حاصل از اعصاره برگ آلوئه­ ورا شناخت شد و سالیان طولانی این گیاه برای استخراج قوی آن در جزایر کارائیب بطور مصنوعی کاشته می­شود. بر اساس اظهار نظر سالخوردگان قشمی، گیاه آلوئه­ ورا یا «صبر زرد» از سالیان طولانی در جزیره قشم وجود داشته است و خاستگاه آن آفریقا است. به نظر می­رسد، در طی قرون گذشته این گیاه توسط بازرگانان به جزیره قشم حمل شده و با  شرایط آب و هوای قشم سازگاری خوبی دارد .

صبر نام فارسی آن است و صرفنظر از مصارف درمانی آن توسط افراد بومی، آن روی قبرها می­کارند و نشانه­ای از محل خاکسپاری کسی است که فوت شده است. برگزیدن نام صبر برای این گیاه نیز احتمالاً ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است. در جزیره قشم تراکم بسیار زیاد گیاه را در قبرستان قدیم «سورا» به صورت چند هکتار فشرده که عملاًٌ قبرها را کاملاً در برگرفته است می­توان مشاهده کرد.

 آلوئه­ ورا بار با ارزش دارویی، ترمیم کننده زخم سوختگی و نیش حشرات معرفی شده و اکنون  صرفنظر از مصرف گسترده در تمامی مواد. آرایشی و بهداشتی و داروهای ترمیمی، جایگاه مصرفی وسیعی را در نوشابه­ها و مواد غذایی به دست آورده است. آلوئه­ ورا گیاهی است که برای ماندن و رشد به حداقل آب نیاز دارد و در خاک­های شور و ساحلی به آسانی رشد و پرورش می­یابد و نسبت به آفات و بیماری­ها مقاوم است. بر اساس تجارب پژوهشی، مرکز پژوهش­های بیوتکنولوژی خلیج فارس منطقه آزاد قشم کارخانه تولید صنعتی آن را با ظرفیت سالانه 200 تن ژل و پودر آلوئه­ ورا طراحی و تدوین و دانش فنی آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است.

پشتوانه این واحد صنعتی، کشت و پرورش آلوئه­ ورا به مساحت 50 هکتار است که 5 هکتار توسط «منطقه آزاد قشم کاشته شده و 15 هکتار آن توسط شرکت خریدار دانش فنی در دست آماده­سازی برای کاشت است و لازم است، 30 هکتار دیگر نیز توسط مردم جزیره کاشته می­شود. تکثیر آلوئه­ ورا به صورت تولید پاجوش و کاشت بذر است. در بسیاری از موارد هر بوته تا ده پاجوش تولید می­کند.

مطالعات نشان داده است. آلوئه­ ورا دارای حدود 200 ماده موثر است. مواد آرایشی، بهداشتی، غذایی و نوشابه­ها بزرگترین بازار بین­المللی مصرف آلوئه­ ورا به شمار می­روند. کشورهای کره و ژاپن قدیمی­ترین مصرف کننده­گان آلوئه­ ورا در طب سنتی خود هستند. در کره ژل آلوئه­ ورا در نوشابه­ها با غلظت 99 درصد مصرف می­شود. این وضعیت در سنگاپور و مالزی نیز گسترش یافته استرالیا بالاترین مصرف آلوئه­ ورا دارد و با حضور ژاپنی­ها در استرالیا بازار مصرف نوشابه­های آلوئه­ ورا نیز توسعه یافته است. مواد آرایشی طبیعی 4 درصد از 16 میلیارد دلار بازار موار آرایشی، بهداشتی را در اختیار دارد تولید آنها سالانه 12 تا 15 درصد افزایش می­یابد که سه برابر رشد توسعه سایر صنایع است.

نوشابه­های حاوی ژل آلوئه­ ورا در فروشگاههای عرضه کننده Helth food ارائه می­شود که با طعم و رنگ­های متفاوت وجود دارد.

مصرف آلوئه­ ورا و تغییرات تاریخی

همان طور که ذکر شد نخستین بار این گیاه در کشور مصر مورد استفاده قرار گرفت، حدود سال 1552 پیش از میلاد بود که ملکه زیبای مصری «کلتریاتر» اعلام کرد زیبایی خود را مدیون استفاده از این گیاه معجزه­گر است !

شهرت این گیاه به همین جا خشم نشد ! بلکه این گیاه باعث ایجاد جنگ و خونریزی هم شد ! می­گویند وقتی اسکندر در سال 333 پیش از میلاد مصر را فتح کرد. چیزهای زیادی از قدرت شگفت انگیز درمانی آلوئه­ ورا شنید به همین خاطر در جست وجوی آن و جزیره Socotra رسید و بدون کوچکترین معطلی ارتش را روانه آنجا کرد تا برای درمان زخم افراد سپاه خود از این گیاه استفاده

در سال 1935، استفاده بالینی از این گیاه برای درمان التهاب­های پوستی  درمائیت  ناشی از اشعه x ثابت شد. در آن سال  نشریه رونتولوژی  رادیولوژی  آمریکاه، استفاده از این گیاه را برای این منظور توصیه کرد به صورت سنتی، از پماد و شیره این گیاه برای درمان زخم­ها، اگزما، بواسیر، و حتی نابینایی استفاده می­کردند. اما امروزه در تحقیقات بالینی مستمری که بر روی این گیاه انجام شده است. تنها بعضی از اثرات آن ثابت شده است. در کاهش درد سوختگی و ترمیم ناحیه سوختگی  البته سوختگی­های درجه دو و سه مانند آفتاب زدگی و یا ناشی از اشعه  موثر است. مصرف خوراکی آن به عنوان مسهل کاربرد دارد. ژل این گیاه به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود، از خشک شدن پوست پیشگیری می­کند. در نتیجه در ترمیم ناحیه سوختگی موثر است. همچنین به علت وجود درصد بالای قند در ژل آن، چون باعث بالا رفتن خاصیت اسمزی می­شود از رشد باکتری­ها جلوگیری می­کند، برخی از تحقیقات حاکی از آن است که ماده «آنثروکینون» موجود در شیره گیاه، خواص ضد ویروس، ضدباکتری و فعالیت ضد سرطانی دارد. ژل آن به صورت کرم ضد آفتاب، لوسیون و کرم آرایشی در آمریکا موجود است. اما برخی تحقیقات، از غیر موثر بودن آن در درمان حساسیت­های پوستی و درمان سوختگی خبر می­دهند. ژل گیاه صبر زرد طبی، به صورت موضعی برای درمان سوختگی­های خفیف، آفتاب سوختگی­ها، بریدگی­ها، آکنه، التهاب مخاط دهان و از بین برفتن پوست کاربرد دارد. در خصوص مصرف ژل این گیاه توصیه شده که کاربرد موضعی آن بر روی زخم­های جراحی مجاز نیست چرا که بهبود زخم­ها را به تأخیر می­اندازد. در خصوص تداخلات دارویی هنگام استفاده از این ژل، عنوان شده، اثرات پایین آورندگی قند خون گلی بن گلامید را به خاطر داشتن اثر ضد خون افزایش می­دهد و اثر ضدالتهابی هیدروکورتیزون استات را هنگامی که به عنوان یک حاصل استفاده شود. افزایش می­دهد. در استفاده موضعی در آفتاب زدگی­های سطحی و سوختگی­های خفیف منعی وجود ندارد اما اکثر محققان پیشنهاد می­کنند، قبل از مصرف، مقداری کرم گیاه در جای دیگری از بدن مثلاً بر روی بازو استفاده شود تا در صورت عدم پاسخ حساسیتی، مورد مصرف قرار گیرد.

چند مورد حساسیت پوستی به دنبال مصرف این گیاه، گزارش شده است در کل چنین نتیجه­گیری می­شود که ژل گیاه آلوئه­ورا، در کیفیت و سرعت بهبود زخم نسبت به درمان رایج بسیار موثر تر و کم هزینه­تر است. این گیاه در درمان بیماری پسوریازیس  داءلاصدف  به صورت عصاره در کرم در طی تحقیقات بسیاری، ثابت شده است.  مصرف این گیاه به عنوان مسهل در بیمارائی که تحت درمان با داروهای قلبی و کورتن هستند باید با

با توجه به اینکه در شرایط آب و هوایی کشور ایران گیاهان دارویی متنوعی می­توان تحت کشت قرار گیرد. شرکت گلساران شمال درکنار تکثیر گل و گیاه زینتی، تولید نهال درختان مثمر وغیر مثمر به ازدیان آن دسته از گیاهان دارویی که تولید  گیاهچه آنها از طریق روشهای سنتی با مشکل و یا با کندی صورت می­گیرد، توجه خاص نموده است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که در دهه­های اخیر به دلیل عوارض جانبی و نامطلوب ناشی از مصرف داروهای شیمیایی تمایل به مصرف داروهای گیاهی و ویژه در کشورهای پیشرفته افزایش یافتهاست در این راستا متخصصان داروهای گیاهی با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به بررسی دقیق­تر و شناخت بیشتر عوامل موثر دارویی در انواع گیاهان پرداخته­اند و هر روزه داروهای جدیدی را به بازار مصرف معرفی می­نمایند. این در حالی است که داروهای طبیعی تولید شده در کشورهای در حال توسعه و بیش از نیمی از تولید این داروها در کشورهای غربی به منابع طبیعی کشورها وابسته است. وابسته بودن به منابع طبیعی به ویژه در کشورهای در حال توسعه و افزایش روز افزون مصرف داروهای گیاهی، به تدریج باعث تهی شدن سریع پوشش­های طبیعی می­شود. از این رو صنایع داروسازی و گروه­های تحقیقاتی بسیاری از کشورها توجه خود را به کشت و پرورش گیاهان دارویی معطوف نموده­اند. در کشت­های مزرعه­ای نه تنها گیاهان دارویی با سهولت بیشتری در مقایسه با گیاهان موجود در طبیعت رویش می­یابد بلکه کمیت و کیفیت مواد موثره­ی دارویی موجود در آنها نیز قابل کنترل است. یکی از گیاهان  دارویی- آرایشی بسیار مهم که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است گیاه داوریی صبر زرد یا آلوئه­ ورا Aloe vera‌است. حدود 300 گونه از جنس آلوئه­ ورا شناسایی شده است. این گونه­ها از مناطق گرمسیر آفریقا و نواحی گرم مدیترانه منشاء گرفته­اند.

 

 مشخصات گیاه­شناسی و خصوصیات فیزیولوژیکی

آلوئه­ ورا در ظاهر شباهت زیادی به کاکتوس دارد. البته گیاه آلوئه­ ورا اصلاً یک کاکتوس نیست این گیاه فاقد ساقه بوده ولی برگ­های آن دراز و تا ارتفاع 50 سانتی­متر می­رسد.

برگ آلوئه ­ورا

این برگ­ها ضخیم و به رنگ سبز مایل به زرد می­باشند و در صورت شکستن شیرابه زرد رنگ و تلخی از آن خارج می­شود که به محض قرار گرفتن در مجاورت هوا صفت شده و ماده­ای صمغی و قهوه­ای رنگ را تشکیل می­دهد. برگ­های این گیاه دمبرگ ندارند و دارای پهنگی یا قاعده پهن و نوک باریک هستند که مستقیماٌ به مجور ساقه متعمل شده­اند و هر بوته در سن بلوغ حدوداً 13 الی 18 برگ دارد .

 ساختمان برگ آلوئه ­ورا

1- بشره : که دارای کوتیکولی ضخیم می­باشد و در فواصل مختلف آن روزنه­ها دیده می­شوند.

2- پارانشیم کلروفیل­دار زیره بشره که ساختمانی شبیه برگ سایرگیاهان دارد و شامل سلول­های دراز منشوری شکل است.

3- ضخامت برگ از پارانشیم بی­رنگ موسیلازدار و محتوای شیره چسبنده تشکیل شده است.

4- دسته آوندهای چوب- آبکش که بلافاصله در زیر سلول­های کلروفیل­دار قرار دارند.

5- مایع زرد رنگ تلخی که از سلول­های کلروفیل­دار ترشح می­شود و حاوی آلوئین می­باشد.

ژل آن مهمترین قسمت گیاه می­باشد. زیرا مطالعات نشان داده است که این ژل دارای بیش از 200 ماده موتره شامل عناصر معدنی ضروری، ویتامین­ها، پروتئین­های، چربی­ها، آمینو اسیدها و پلی­ساکاریدها می­باشد.

 

 

ترکیب شیمیای موجود در برگ گیاه آلوئه­ ورا :

1-     آلوئین    

2-     ایزوباربالوئین                       

3-     صمغ

4-     رزین

5-     آنتراکیمون مانند کریزوفانیک اسید

6-     اورونیک اسید

7-     انوع قندها

8-     اسانس

گل گیاه آلوئه­ ورا

گلهای این گیاه به صورت گل آذین و شامل گل­های نر و ماده مجتمع می­باشند. هر گل دارای 3 کاسبرگ و 3 گلبرگ است. گل­های این گیاه به صورت لوله­ای به طور 2 تا 3 سانتی­متر زرد یا نارنجی رنگ هستند که با تلفیح آنها می­توان میوه و سپس دانه تولید شود.

ساقه گیاه آلوئه ­ورا

گیاه آلوئه­ ورا عموماً فاقد ساقه و یا دارای ساقه کوتاه می­باشند.

ریشه گیاه آلوئه ­ورا

ریشه­ها اغلب گسترش افقی داشته و ضخیم هستند و در جذب آب و مواد غذایی قدرت بسیار زیادی دارند.

گل در گونه Aloe vera زرد رنگ است و در فصل زمستان ظاهر می­شود در گونه Aloelittoralis گل قرمز رنگ است و گل دهی آن در فصل پاییز انجام می­شود و میوه به صورت کپسول است. دو گونه Aloe vera و Aloe littoralis بطور طبیعی در مناطق جلگه­ای استان بوشهر رویش دارند و هر دو گونه از خاصیت دارویی بالایی برخوردار هستند. بخش دارویی گیاه محتویات برگ با ژل گیاه است. برخی ترکیبات گیاهی آلوئه در جدول شماره 1 آمده است.

برگهای گوشتی و ضخیم صبر زرد از کونیکول بشره، پرانشیم کلروفیل دار، پارانشیم بدون کلروفیل و موسیلاژدار و دستجات آوندی شده است پارانشیم بدون کلروفیل دارای واکوئل­های بزرگ سرشار از موسیلاژ می­باشد که نقش مهمی در تنظیم مقدار آب برگ در شرایط خشک دارد.هر گیاه بندریج 16 تا 22 برگ تولید می­کند که وقتی بالغ شد ممکن است وزن هر برگ آن تا 900 گرم برسد این گیاه فاقد ساقه حقیقی است. انتهای دمبرگ­ها به صورت غلافی روی همدیگر قرار می­گیرندو تشکیل ساقه می­دهند. اندام زیر زمینی گیاه صبر زرد به دو بخش تقسیم می­شود. ریشه­ها کار جذب مواد غذایی و آب را بر عهده دارند و بخش دوم ریزوم گیاه است که مسئولیت زادآوری تولید پاجوش و ایجاد گیاه جدید را به عهده دارد گل­ها بر روی گل آذین سنبله­ای به طول 1 تا 15 متر ظاهر می­شود.

صبر زرد را بیشتر بشناسیم

گیاه صبر زرد دارای گونه­های بسیار متنوعی است که عمدتاً گیاهانی دائمی محسوب می­شوند و به صورت وحشی یا اهلی می­روبند برای این جنس بیش از سیصد گونه از مناطق مختلف جهان گزارش شده است. این گیاه بوته­ای دائمی با ارتفاع 70 تا 90 سانتی­متر برگهای ضخیم و گوشتی و سر تیزه­ای شکل فاقد دمبرگ حاشیه برگ دارای خارهای نوک تیز بوده و برگها به صورت قاعده­ای قرار گرفته­اند.

نکات قابل توجه

بیش از 300 گونه آلوئه وجود دارد ه مهترین آنها از نظر استفاده دارویی آرایشی و بهداشتی
آلوئه­ ورا
 Aloe vera  می­باشد.

نام­های دیگر آلوئه­ ورا

نام­های فارسی : صبر زرد، شاخ بزی

نام­های علمی Aloe capenis, Aioe barbadensis, Aloe vera :

نام عمومی Cape aloe :

نام عربی : الصبر Alsaber 

نام آلمانی   Aloe

نام­های مترادف : Aloe Vulgaris, Aloe perfoliata

خانواده Liliaceae : خانواده کلشیک

نام انگلیسی Aloe :

نام فرانسوی Aloes :

گونه شناسی :

گیاه آلوئه­ ورا گیاهی است که به طور عمده در مناطق خشک رشد می­کند آلوئه­ ورا با اینکه به خانواده زنیق تعلق دارد اما در ظاهر شباهت بسیار زیادی با کاکتوس دارد. در بین بیش از 240 گونه آلوئه­ ورا چهار نمونه آلوئه­ ورا تشخیص داده شده که دارای ارزش غذایی هستند.

نام آلوئه­ ورا در لغت به معنای «ماده تلخ درخشان» که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده است آلوئه­ ورا از خانواده سوسن است این گیاه با ظاهری شبیه به کاکتوس، گیاهی دائمی گوشتی و آبدار است که کداکثر حدود 2 متر ارتفاع دارد با برگهای پهن تیغ دار. اگر تیغ­هایی را که لبه برگها قرار دارند جدا کنیم از جای خالی آنها ژلی ترشح می­شود که تمام خواص گیاه در آن نهفته است از آلوئه­ ورا که امروز در تمام دنیا کاشته می­شود برای درمان گستره وسیعی از بیماری­ها از انواع میگرن گرفته تا سوءهاضمه درمان جوش و سوختگی استفاده می­شود.

آلوئه­ ورا در طب سنتی 5 هزار ساله هندی آبورودا نیز به همین ترتیب ارزشمند شمرده می­شود تمدن­های یونانی، رومی، آفریقایی، مایایی، سرخپوستان آمریکایی و چینی نیز آلوئه­ ورا را نیز گرامی می­داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت در سفر حج برگهای آلوئه­ ورا را بالای در خانه­هایشان آویزان می­کنند.

جایگاه گیاه آلوئه­ ورا در دنیای امروز

در حال حاضر کمپانی­های بسیار زیادی در جهان گیاه آلوئه­ ورا را در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه­ها، کمپوت مربا، ژله مارمالا، سوپ، ترشی، تافی، نان، ماکارونی، برنج، چای، انواع لبنیات و مواد آرایشی و بهداشتی و داروئی، نساجی، دستمال کاغذی و غیره مورد استفاده قرار می­ دهند که امروزه شاهد حضور روز ا فزون گیاه آلوئه­ ورا در محصولات متعدد و متنوع جدیدتری هستیم . ارزش تجارت جهانی محصول خام آلوئه­ ورا حدود 125 میلیون دلار و ارزش محصول نهایی تولید شده آن بالغ بر 110 میلیارد دلار است. بر اساس گزارشات سال  2003،تعداد  1557 محصول جدید از آلوئه­ ورا وارد بازارهای جهانی ارائه شده است و هم اینک 50 هزار کمیابی در سراسر جهان محصولات آلوئه­ ورا را تولید میکنند.در حال حاضر 80 درصد داروهای تولید شده در کشورهای توسعه یافته منشاء گیاهی دارند که 65 درصد آنها را آلوئه­ ورا ساخته می­شوند و همچنین 40 درصد از مواد آرایشی و بهداشتی از این گیاه تهیه می­شود.

جایگاه آلوئه­ ورا در طب سنتی ایران

آلوئه­ ورا از نظر سنتی طبیعت گرم ، دارد که از زمان­های گذشته پزشکان معروفی مثل ابوعلی­سینا و دیوسکوریدس و همچنین مردمان مناطق مختلف جهان از آن در درمان عفونت­ها معالجه پوست داروی ملسین التیام زخم و سوختگی، ریزش مو، درمان زخم­های دستگاه تناسلی و معالجه بواسیم برای بیماران تجویز می­نمودند.

جایگاه آلوئه­ ورا در طب مدرن :

در سال 1935 تحقیقات علمی بسیار وسیعی بر روی ترکیبات و خواص داروئی گیاه آلوئه­ ورا انجام شد و 317 محققان دریافتند که ژل صاف شده گیاه آلوئه­ ورا   قدرت عجیبی در درمان بسیاری از بیماری­ها دارد تا جایی که در آن سال در یک مجله پزشکی آمریکایی اعلام شد. سوختگی که در اثر اشعه آبکس در بدن ایجاد شده بود با استفاده از ژل برگ آلوئه­ ورا درمان شد. از آن پس مصرف  پزشکی گیاه آلوئه­ ورا به منظور درمان التهاب پوستی ناشی از اشعه ایکس آغاز گردید. البته همان طور که اشاره شد به صورت سنتی از پماد و  شیره این گیاه برای درمان زخم­ها اگزما، بواسیر و حتی نابینایی استفاده می­گردند و لکن امروزه در تحقیقات بالینی مستمری که بر روی گیاه آلوئه­ ورا انجام شده است. تنها بعضی از اثرات آن ثابت شده است. اگر چه آلوئه­ ورا هزاران سال است که نقش مهمی در پزشکی سنتی ایفا می­کند اما از کشف خواص آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی­گذرد.اثبات شده است که آلوئه­ ورا ترکیبات شگفت انگیزی دارد که 15 درصد ساختمان ژل این گیاه آب است و 5 درصد آن حاوی مواد فراوانی که تا کنون 200 نوع آنها شناسایی شده­اند می­باشند.

بیماری­ های زنان

از مطالعات انجام شده بر روی گیاه صبر زرد چنین بر می­آید که در بهبود نامنظمی قائدگی، درمان دردهای قائدگی که ناشی از گرفتگی اسپاسم­های رحم است و درمان نازایی نقش مهمی ایفاء می­نماید.

بیماری­های گوارشی  بطور عمده بر روده بزرگ اثر می­کند.  و بر اساس تحقیقات وسیعی که بر روی اثرات درمانی صبر زرد بر دستگاه گوارش انجام شده است نشان می­دهد که این گیاه برای درمان یبوست، سوءهاضمه، دل پیچه  کولیک  ، عفونت روده بسیار موثر است بر عملکرد روده­ها تأثیر می­گذارد و آنها را ترم و روان نگه می­دارد. حرکت دادن پروتئین­ها حساسیت را  آلرژیک  از روده کوچک به روده بزرگ در نتیجه مانع جذب و اثر آنها می­شود. همچنین در افزایش حرکت روده­ها بهبود تهوع، درمان زخم معده و دوازدهه، التهابات معده  گاستریت  درمان بیماری کرون، درمان سندرم روده تحریک پذیر، افزایش عملکرد کبد کیسه صفرا، درمان کولیک زخم شونده، بهبود علائم ریفلاکس از معده به مری که موجب ترش کردن، سوزش سر دل و سوزش پشت جناق سینه می­شود. بهبود التهاب لثه و درمان سیروز  نارسایی کبدی  موثر است.

مفاصل

استفاده از آلوئه جهت بهبود آرتریت  التهاب مفاصل  و  درمان سندرم  T.M.G  التهاب مفاصل گیجگاهی و فکی بسیار موثر است.

دستگاه تنفسی

استفاده از عصاره آلوئه در درمان سرماخوردگی بسیار سودمند است.

موارد دیگر

آلوئه حاوی مواد معدنی است که کمبود کلسیم دربدن را به حداقل رسانده، جذب آن را سرعت می­بخشد و از پوکی استخوان جلوگیری می­کند.

به واسطه وجوود آنزیم­های خاص در گیاه صبر زرد مصرف فعالیت پانکراس را تقویت نموده و در افرادی که دچار دیابت و هیپوگلایسمی هستند به تعادل و تنظیم قند خون کمک می­نمایند.آلوئه ترشح اسیدهای معده را تنظیم و کنترل می­نماید و خاصیت بی­حس کنندگی و منعقد کننده خون را دارا می­باشد.لکتبین مشابه مواد ترکیبی آلوئه، سبب رشد و گسترش سلول­های نرمال انسان می­شود و از رشد سلول­های سرطانی جلوگیری می­کند خواص دیگر آلوئه در درمان سوختگی­هاست. آلووئه سوختگی­های درجه 3 را 6 برابر سریع­تر از داروهای رایج درمان می­کند و این به واسطه ترکیبات استروئیدی سالیسلیک اسید آن می­باشد.

ترکیب شگفت آور این گیاه

اندام مورد استفاده این گیاه دارویی برگهای آن است. همانطور که ذکر شد وقتى برگ این گیاه بریده شود، ژلى از داخل گیاه خارج مى شود که اثر دارویى خارق العاده اى دارد و  تمام خواص گیاه در آن نهفته است. باید گفت در کمال شگفتی ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا  از آب تشکیل شده است. ۴ درصد باقی مانده اما حاوی بیش از ۷۵ ماده مغذی از لحاظ غذایی، ۲۰ نوع ماده معدنی، ۱۸ آمینو اسید ، ۱۲ نوع ویتامین و ۲۰۰ ترکیب فعال است.این گیاه سرشار از ویتامینهایD , A  B1 , B2 , B3 , B5 , B6 , B12 , C , E , Folic acid , می‌باشد. آنزیمهایی نظیر آمیلاز و لیپاز  که برای کاهش چربی و قند خون مفیدند، در این گیاه موجود است. گیاه آلوئه‌ورا  دارای سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی، مس، کروم، ید، فسفر و آهن می‌باشد که همگی برای متابولیسم سلامتی بسیار حیاتی می‌باشند.از قندهای موجود در این گیاه مونو و پلی‌ساکاریدها نظیر گلیکوز و مانوز را میتوان نام برد. ژل آلوئه‌ورا حاوی ۲۰ آمینو اسید مورد نیاز انسان است و جالب توجه است که بدن انسان هم قادر به ساختن حدود ۷ تا ۸ نوع از این آنزیمها‌ی ضروری نمی‌باشد.
آلوئه ورا
 با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد. ترکیباتی که در ژل آلوئه ورا یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند. این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است. آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های C ،B ، A و E ، آمینواسیدها، روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می شوند. کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا   موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است.این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.ژل Aloe ( ژل آلوئه ورا حاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کند. “آنتراکوئین” موجود در شیرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل می کند. این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند.از ژل Aloe ( ژل آلوئه ورا برای درمان زخمهای درونی و بیرونی نیز می تواند استفاده کرد. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخمها، سوختگیها و یخ زدگی را تسریع می کند.

هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست. بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است. تجمع این مواد در درون یک گیاه واحد را مى توان به جمع شدن تعدادى نوازنده در یک گروه بزرگ موسیقى تشبیه کرد. (همان طور که هر کدام آنها، هرگز و به تنهایى اثر و جاذبه اجراى گروهى و دسته جمعى را ندارند.

 

 

برخی اثرات درمانی آلوئه

بیماری­ های انگلی، باکتریال، قارچ­ها و ویروسها

بر اساس تحقیقات بعمل آمده گیاه صبر زرد برای درمان ایدز، حذف انگل­ها  مخصوصاً پروتوزا  ، بهبودی علائم هر پس سیمیلکس  تبخال  و هر پس زوستر  آبله مرغان  ، بهبود علائم کاندیدا، بهبود علائم ابتلا به ویروس EBV ابشبتن - باروبروس  که یکی از عوامل سندروم خستگی مزمن می­باشد. درمان عفونتهای قارچی، درمان هر پس ‍ژنتیال  هر پس دستگاه تناسلی  و عفونت­های ناشی از استافیلوکوک بسیار موثر است.

بیماری­ های مرتبط با خون

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی گیاه صبر زرد نشان داده است که از این گیاه برای درمان افزایش قند خون  هایپر گلایسمی  بهبود گرد ش خون بدن بواسیر  هوموروئید  پایین آورنده قندخون در دیابت نوع11  که غیر وابسته به انسولین است. درمان افزایش کلسترول خون، درمان فشار خون، درمان کم خونی و جلوگیری از خونریزی بسیار موثر است.عصاره آلوئه چهار بار سریعتر از آب در پوست نفوذ می­کند. به فیزیولوژی بدن آسیب نمی­رساند بلکه آن را متعادل نموده و بهبود می­بخشد.

در مورد کسانى که از نظر هضم غذاى مصرفى با مشکل روبرو هستند نیز مصرف و نوشیدن آن پیش از هر وعده غذایى باعث تحریک شیره گوارشى و ایجاد جریان طبیعى آن و در نتیجه کمک به شکسته شدن موادغذایى جهت جذب توسط سلولها مى شود. از طرف دیگر از آن در درمان «آکنه» یا جوش هاى صورت هم استفاده مى شود. نوشیدن مایع «آلوئه ورا» ( آلوورا ) قبل از غذا و یا مصرف ژل درمانى آن بعد از شست وشوى صورت و بدن براى سلامت پوست مفید است.همچنین اشخاص مبتلا به سرطان که مشغول شیمى درمانى هستند، ادعا مى کنند مصرف این گیاه تهوع و سایر مشکلات مربوط به این درمان را مى کاهد.

 

مرور کلی خواص داروئی

1-     تقویت کننده بدن است

2-     یبوست را برطرف می کند و روده ها را تمیز می کند

3-     برای معالجه آسم مفید است

4-     سوء هاضمه را برطرف می کند

5-     در معالجه صرع مفید است

6-     اثر ضد کرم درد

7-     خون را تصفیه می کند

8-     برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آنرا روی پوست بمالید

9-     اگزما را درمان می کند

10-  برای معالجه اسهال خونی مفید است

11-  برای رفع ریزش مو ، شیرابه آنرا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید

12-  گرفتگی کبدی را برطرف می کند

13-  برای التیام زخم ها شیرابه آنرا روی زخم بمالید

14-  صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است برگها را بشکنید و ژله آنرا به پوست بمالید

15-  مبتلایان به بیماری قند می توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند

16-  برای شستن چشم و زخم ها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید

عصاره گیاه صبر زرد

تحقیقات وسیعی توسط اکتر در آمریکا بر روی صبر زرد برای درمان ایدز صورت گرفته است.

AZT ازبدوتیمین  داروی اصلی پذیرفته شده توسط FDA در درمان ایدز می­باشد. اما دارای عوارضی از قبیل آسیب به کلیه­ها، کبد، سیستم عصبی و ایجاد کم خونی می­باشد حدود 50% بیماران به علت سمی بودن دارو آن را نمی­توانند تحمل کنند. اما صبر زرد هیچ یک از عوارض ذکر شده را ندارد. سمی نمی­باشد. توسط بیماران تحمل می­شود حتی کم خونی ناشی از AZT را برطرف می­کند در نهایت دکتر بالس عقیده دارد که صبر زرد برای درمان ایدز همانند انسولین برای درمان دیابت می­باشد.

ترکیب B سیتوسترول، یک استرولی است که در پوست یا عصاره برگ یافت می­شود و به عنوان ضدالتهاب به کار می­رود آلوئه به خاطر خواص باز سازنده و مشخص به فرد عناصر گیاه را قادر می­سازد تا در حالی که بر روی هدف مورد نظر در بدن به فعالیت مشغولند بر روی همدیگر نیز اثرات تداخلی داشته باشند این عامل فعال شامل موکوپی ساکاریدهاست که ملکول­های قندی طویل و زنجیره­ای هستند و در درمان التهابات ایدز و تومورهای سرطانی مصرف می­شوند. تولید موکوپلی ساکاریدها  MPS  که در سلول­های بدن یافت می­شوند. در محدوده بلوغ جنسی متوقف می­شود و بایستی از منابع خارجی تأمین شود. موکوپلی ساکاریدها که در صبرزرد به فراوانی یافت می­شود اعمال زیر را در بدن انجام می­دهد.

1- کمک به انتقال کارها در ششها

2- تسهیل جذب آب، الکترولیت و مواد معدنی از دستگاه گوارش

3- نرم کننده مفاصل

4- ممانعت از جذب مواد سمی در روده بزرگ

5- تکثیر میکروب­های مفید موجود در روده

امودین و لکتین عامل ضد تومور هستند و برای کنترل تومورهای سرطانی بکار می­روند. آلوئه
می­تواند جایگزین داروهای استروئیدی موضعی و خوراکی یا آنتی بیوتیک­های خوراکی شود. این گیاه اثرات جانبی داروها را کاهش می­دهد قدرت ایمنی بدن را بالا می­برد و کمک می­کند تا از تجمع سموم در بدن جلوگیری شود.

این گیاه به واسطه توانایی­هایش برای التیام سوختگی شناخته می­شود. اما این همه آن چیزی نیست که گیاه می­تواند انجام دهد بیش از 200 گونه از این گیاه در سراسر جهان یافت می­شود. اما همه آنها در درمان گیاهی استفاده نمی­شوند. چهار خاصیت در گیاه Aloe vera موجود است که برای درمان بیماری­های مختلف استفاده می­شوند. این چهار خاصیت مهم ضد التهاب، ضد قارچ، ضد میکروب  آنتی بیوتیک  و احیاء کننده از نوسازنده و نشاط بخش است.

با تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که بیش از 200 ترکیب مختلف تا کنون در برگ صبر زرد مشخص شده است  Acemannan  و پلی ساکریدهای دیگر که موجب افزایش لنفوسیت T می­شوند و در افزایش سرعت ترمیم پوست و افزایش سیستم ایمنی بدن موثر هستند از ترکیبات برگ صبر زرد می­باشند. بیش از 96% برگ صبر زرد . بررسی­ها نشان می­دهد در صورتی که مقدار آنتراکینون­ها در ژل زیاد می­باشد. به هنگام استعمال آن در زخم­ها و التهابات پوستی مقدار تولید پروستاگلاتدین­ها را کاهش می­دهد و در صورتی که آنتراکینون­ها ‍ژل کاهش یابد مقدار تولید پروستاگلاتدین­ها در محل زخم و التهابات بیشتر است. خاصیت ضد زخم و ضد التهاب صبر زرد را به آنتراکینون­ها و خاصیت ضد آرتروزی آن را به آنتراکینون­های گلوکوزیدی نسبت می­دهند و اشاره شده است که بخش گل کوزیدی آنتراکینون­ها نقش کمتری در رفع التهابات و بهبودی زخم دارد صبر زرد هم دارای اثر باز دارندگی است که منجر به جلوگیری از التهاب می­شود و هم دارای اثر محرک است که موجب رشد سلول و بهبودی زخم می­شود.

اثر ضد التهابی که نوعی بازدارندگی است به گلیوپروتئین­ها و اثر ضخم آن را که نوعی اثر تحریکی است به آنتراکینون­ها نسبت می­دهند.

مصارف گیاه دارویی صبر زرد  Aloe vera   

از ژل با محتویات صبر زرد جهت مصارف دارویی استفاده می­گردد.

حضور ترکیبات ومواد مختلف در گیاه صبر زرد موجب خواص داوریی متعدد آن می­شود ‍ژل گیاه صبر زرد در اغلب موارد زرد رنگ است که ناشی از وجود آنتراکینون­ها است که به صورت آزاد و به صورت گلوکوزیدی وجود دارند. آنتراکینون­ها را ماده موثر اصلی ژل صبر زرد می­دانند بسیاری از خواص دارویی ژل صبر زرد را به آن نسبت می­دهند.

چند نکته مهم

از آنجا که تا کنون فرآورده­های دارویی گیاه صبر زرد به بازار نیامده است بجز کرم سوختگی و شامپو می­توان از برگ آن برای درمان استفاده نمود.

1- از برگ تازه آن برای مصارف خارجی  زخم­ها، جوش­ها، تاول­ها و . . .    می­توان استفاده شود.

2- برای درمان سوختگی­های درجه 3 بایستی بلافاصله ار برگ تازه گیاه صبر زرد بریده و به محل سوختگی مالید و حداقل 3-4 بار  در فاصله یک ساعت این کار را ادامه داد.

3- پس از مصرف غذا از خوردن برگ تازه گیاه خودداری کنید زیرا دارای ترکیبات آنتراکینونی است و سهل می­باشد.

4- از خوردن بخش سبز رنگ برگ صبرزرد خودداری کنید زیرا حاوی ترکیبات آنتراکینونی و بسیار تلخ است.

5- در صورتی که برای بیماری دیابت نوع B از برگ صبر زرد استفاده می­کنید بایستی ابتدا بخش سبز برگ را جدا نموده و کاملاً خشک کنید وسپس پودر نموده و در کپسول­های دارویی مصرف کنید.

6- برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در مناطق گرم بایستی هنگام خروج از منزل شیره گیاه بر روی پوست دست و صورت مالید.

7- برای رفع التهاب عرق سوز شدن زیر بغل و ادرار سوزی اطفال از برگ تازه استفاده می­شود.

8- زنان باردار یا شیرده نباید از صبر زرد استفاده نمایند.

9- افرادی که بیشتر از 10 روز متوالی یبوست دارند از گیاه صبر زرد استفاده نکنند.

10- فرم شیره  لاتکس  صبر زرد نباید برای آپاندیس مصرف شود.

گیاه صبر زرد در درمان بهبود جریان لنفاوی، کمک در درمان خارش، درمان اعتیاد در موقعیت­های ضعف و بیحالی عمومی و بی­حرکتی مفید است. در درمان افسردگی، درمان کوری مشکلات چشمی، سرطان دیورتکولیت، درمان آنفلونزا، جلوگیری از افزایش فشار داخل چشم  گلوکاما  درمان بیماری منبر  Maniyer  که سرگیجه و کاهش شنوایی و وزوز گوش مشخص می­شود. درمان فراموشی و درمان تشنج بسیار مفید است.

موارد مصرف خارجی ژل صبر زرد

در درمان خارجی گیاه صبر زرد برای درمان خراشیدگی و سائیدگی، جوش غرور جوانی، تاول­ها، سوختگی­ها، کورک­ها، پوست، ترک خورده نوک پستان، ترک خورده در اثر شیردهی، بریدگی­ها، شوره سر و بدن و حساسیت­های پوستی  درمانیت اگزما  گزیدگی حشرات، زخم­های لته، سوختگی­های ناشی از اشعه آفتاب، سوختگی پسوربازیس، راش­های پوستی، کشیدگی ماهیچه­ها و رباط­ها، التهاب تاندون­ها، زخم­های پوستی واریس  تورم و برآمدگی سیاهرگ­ها معمولاً در پا ایجاد می­شود  زگیل، چین و چروک پوستی و گال به کار می­رود

مهمترین اثرات گزارش شده صبر زرد

ضد آلرژی، ضد سرطان، ضد میکروب، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد‌ آفتاب سوختگی، کاهش دهنده قند خون، مسهل، ضد کرم، ضد ورم، مرطوب کننده و نرم کننده، قاعده­آور، ملین، مقوی معده و کبد.

مزایایی که سبب می­شود آلوئه­ ورا برای مصارف، پوستی استفاده گردد عبارتند از :

1- در درمان ترکهای پوستی و خشکی پوست موثر می­باشد. مخصوص اگزمای دور چشم یا پوستهای بسیار حساس.

2- روغن یا کرم آلوئه­ ورا برای پوست­های خشک مناسب بوده و سبب نرم شدن و براق شدن پوست می­گردد.

3- رساندن اکسیژن بیشتر به سلولهای پوست سبب ترمیم بافت پوست می­گردد.

4- پوستهای که در اثر آفتاب سوختگی پیدا کرده­اند را نرم می­کند.

5- سلولهای پوستی مرده را از بین می­برد و سلولهای جوان جایگزین شده بنابراین پوست را تازه و درخشان مینماید.

6- مانع از پیری پوست و چرک آن می­گردد.

7- شدت رنگدانه­های پوستی را کاهش داده بنابراین سبب کم رنگ شدن لکه­های پوستی می­شود و می­توان لکه­های سرسیاه را نیز از بین ببرد.

8- آلوئه­ ورا سبب افزایش قدرت جذب رطوبت پوست گردیده و پوست را انعطاف پذیر ساخته بنابراین بهترین مرطوب کننده برای پوست می­باشد.

9- در پیشگیری از بیماریهای پوستی موثر می­باشد.

10- به علت داشتن کلاژن و ویتامین E آلاستیسیته و نرمی پوست را افزایش داده و سبب باقی ماندن رطوبت در پوست می­گردد.

11- PH آن نزدیک به PH پوست است.

12- آلوئه­ ورا به علت داشتن خواس ضد سوختگی می­توان در کرمهای ضد آفتاب ستفاده کرد.

13- در درمان ترک بین انگشتان پا که یک بیماری قارچی است موثر است  برگرفته از یک مقاله در مجله انگلیسی General Practice British Joumal of.

14- لوسیون آلوئه­ ورا به عنوان پاک کننده برای پوست کاربرد دارد.

15- تأثیر خشک کنندگی بر روی پوست دارد بنابراین در کلد کرمها  cold cream  کاربرد دارد.

باید گفت در کمال شگفتی 96 درصد ساختمان ژل آلوئه­ ورا از آب تشکیل شده است 40 درصد باقی مانده اما حاوی مواد فراوانی است که 75 نوع آن شناخته شده­اند. ترکیباتی که در ژل آلوئه­ ورا یافت شده­اند از پلی ساکرایدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضد میکروب است، آنتی اکسیدان­هایی در قالب و یتامین­های آ، ب، ث، ای، آمینواسیدها، روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می­شوند. کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه­ ورا موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است. حدود 96 درصد از وزن آن را آب تشکیل داده است و مابقی شامل چربی­های ضروری آمینواسیدها، ویتامین­ها، املاح، آنزیم و گلیکوپروتئین است ! این گیاه حداقل دارای 3 اسید چرب با خاصیت ضدالتهابی است که برای معده، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.

ویتامین­های تشکیل دهنده آن عبارتند ازویتامین C،  B12،  B6، B2، B1، A E آلوئه­ ورا با خاصیت اعجاب انگیز خود می­تواند تمام اسید آمینه­های ضروری بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد.

هیچ چیز این گیاه به تنهایی شگفت­انگیز و خارق­العاده نیست، بلکه همراهی و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههای مختلف غذایی است که آن را منحصر به فرد کرده است. تجمع این مواد در درون یک گیاه واحد را می­توان به جمع شدن تعدادی نوازنده در یگ گروه بزرگ موسیقی تشبیه کرد  همان طور که هر کدام آنها، هرگز و به تنهایی اثر و جاذبه اجرای گروهی و دسته جمعی را ندارند  .

‍ژل Aloe حاوی گلیکو پروتئین است. که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع
 می­کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می­کند. «آنتراکوئین» موجود در شیره Aloe به عنوان مهل موثر عمل می­کند. این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می­توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند از ژل Aloe برای درمان زخمهای درونی و بیرونی نیز می­تواند استفاده کرد این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخمهای سوختگیها و یخ زدگیرا تسریع می­کند.

شیره این گیاه مسهل مفیدی است. اما چون می­تواند سبب گرفتگی دردناک عضلات شود، غالباً استفاده نمی­شود. یا میزان مصرف کمتر، شیره Aloe می­تواند از سنگ کلیه پیشگیری یا اندازه سنگ را کوچکتر کند. این ماده به عنوان تسهیل کننده، دفع مدفوع به ویژه در افرادیکه مبتلا به ویواسیرهستند ماده مفیدی است.

عصاره Aloe شکل ژل این گیاه است که مصارف داخلی دارد و چون دارای خواص ضد میکروبی است. از آن برای درمان عضو  تنهای میکروبی مجاری معده­ای روده­ای نیز می­توان استفاده کرد چون این ماده اسیدهای معده را که سبب تشدید زخمها می­شود کاهش می­دهد برای  درمان زخمهای معده نیز موثر است تحقیقات اخیز نشان داده که «مانور استیله» به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد وپروس ایدز است. مانور استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می-دهد اما مهمتر اینکه، میزان تأثیر AZT را  یک داروی موثر در درمان عفونت ویروس HIV  تا در حد زیادی بالا می­برد. اگر این ترکیب دارویی با Aloe مصرف شود میزان AZT‌مورد استفاده برای HIV را می­توان تا 90% تقلیل داد که این امر از هزینه­ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی خواهد کاست.

ژل خوراکی آلوئه­ ورا بیش از 75% مواد مغذی از لحاظ غذایی و 200 ترکیب فعال، 20 نوع ماده معدنی، 18 امینواسید و 12 نوع ویتامین است. این ژل نهایت مطبوع است.

در منابع دارویی فهرست مصارف آلوئه­ ورا تقریباً به اندازه فهرست مواد تشکیل دهنده آن بارزترین خواص آلوئه­ ورا جلوگیری از ضایعات پوستی و ترمیم آنها است. مصرف خوراکی آلوئه­ ورا نیز گوارش غذا کمک می­کند. سلامتی قلب و عملکرد کند را بهبود می­بخشد، قند و کلسترول خون را کنترل می­کند. تولید انرژی را افرایش داده، درد مفاصل را تسکین می­دهد، شش­پاک می­سازد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می­کنند و زخم­ها و جراحات را ترمیم می­نماید. اما با وجود خواص بسیار آلوئه­ ورا و یا آنکه تا کنون هیچ عوارضی از مصرف، آن گزارش نشده است.پزشکان مصرف خوراکی آن در طول دوران بارداری و شیردهی را برای خانم­ها منع می­کنند. آلوئه­ ورا چنان خواص چشمگیر و متعددی دارد که نام­ها و القاب زیادی برای خود کسب کرده است از جمله، گیاه سوختگی، دکتر گلدانی و گرز بهشتی.در حال حاضر محصولات مختلفی از این گیاه در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی دارویی در دنیا تولید و عرضه می­شود.

در حال حاضر این گیاه دارویی در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه­ها، کمپوت دوغ و غیره و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم­ها، لوسیون­ها، شامپوها، صابون­ها و در صنایع دارویی در کپسول­ها، قرص­های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می­گیرد.اندام مورد استفاده این گیاه دارویی برگهای آن است.

مرور کلی خواص داروئی :

صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. شیرابه آن به مصرف طبی می­رسد.

1- تقویت کننده بدن است.

2- یبوست را برطرف می­کند و روده­ها را تمیز می­کند.

3- برای معالجه آسم مفید است.

4- سوءهاضمه را برطرف می­کند.

5- در معالجه صرع مفید است.

6- اثر ضد کرم درد.

7- خون را تصفیه می­کند.

8- برای بر طرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آن را روی پوست بمالید.

9- اگزما را درمان می­کند.

10- برای معالجه اسهال خونی مفید است.

11- برای رفع ریزش مو، شیرابه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید.

12- گرفتگی کبدی را برطرف می­کند.

13- برای التیام زخم­ها شیرابه آن را روی زخم بمالید.

14- صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است برگها را بشکنید و ژله آن را به پوست بمالید.

15- مبتلایان به بیماری قند می­توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند.

16- برای شستن چشم و زخم­ها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید.

خواص درمانی گیاه صبر زرد

قرنهاست که برگ­های گیاه صبر زرد به طور گسترده­ای در کشورهای مختلف به عنوان دارو مصرف می­شود. اثرات درمانی مختلفی که برای این گیاه عنوان شده غالباً بر اساس سابقه طب سنتی است اما مطالعات بالینی نیز در سالهای اخیر روی آن صورت گرفته است.

در یک مطالعه گسترده استفاده موضعی از ژل این گیاه موجب التیام زخم­های به جا مانده از آکنه روی صورت شد.این گیاه دارویی در درمان آرتریت، آسم، سندرم خستگی مزمن، سوءهاضمه و اختلالات روده­ای، اختلالات پوستی، آسیب­های ورزشی و زخم­های داخلی و خارجی اثر بخش است.

ژل گیاه صبر زرد بصورت موضعی برای درمان سوختگی­های خفیف، آفتاب سوختگی، بریدگی­ها، آکنه و التهاب مخاط دهان کاربرد دارد.کاربرد موضعی آلوئه­ ورا بر روی زخم­های جراحی مجاز نیست زیرا بهبود زخم­ها را تأخیر می­اندازد.برگ­بوته­های گیاه دارویی صبر زرد یا آلوئه­ ورا معمولاً بعد از گذشت دو سال از زمان کاشت و هنگامی که بوته­ها به اندازه کافی رشد کردند برداشت می­شود.جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرمسیری یکی از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه­آسای «آلوئه­ورا» است.آلوئه­ ورا از جمله گیاهانی است که در صفر درجه می­میرد و محیط رشد آن معمولاً باید بالاتر از دو درجه باشد و به همین دلیل مناطق جنوبی کشور که درجه حرارت در این مناطق به صفر درجه نمی­رسد از مناطق مستعد برای تولید این گیاه محسوب می­شوند.این گیاه از جمله گیاهانی است که یک سال کاشته می­شود و تا شش سال مورد استفاده قرار می­گیرد. بیماری این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است و آب بسیار ناچیزی مصرف می­کند.

5 دلیل عمده برای مصرف ژل آلوئه­ ورا

1- قالب­های ساختاری بدن : آمینو اسیدها اجرا و قالب­های ساختار بدن ما هستند، هشت آمینواسید ضروری وجود دارد  که در بدن ما ساخته نمی­شود.

نوشیدن مداوم و منظم آلوئه­ ورا به شما اجازه می­دهد به واسطه تأمین طبیعی آمینو اسیدهای ضروری بدن، سلامتی خود را حفظ کنید. آلوئه­ ورا تنها گیاهی است که آمینو اسیدهای مشابه و ضروری بدن را می­سازد.

2- ضد التهاب و عصبانیت : ژل آلوئه­ ورا دارای 12 ماده اصلی است و بررسی­ها نشان داده که بدون هیچ عارضه-ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می­کند و همچنین آلوئه­ ورا سبب تحرک ماهیچه­ها و صحت کارکرد مفاصل می­شود.

3- ویتامین­های موجود در آلوئه­ ورا : ژل آلوئه­ ورا شامل ویتامین­های A، B1،B2، B6، B12، C، E اسیدفولیک و نیاسین است. بدن انسان به سادگی نمی­تواند بعضی از این ویتامین­ها را ذخیره کند، بنابراین نیاز داریم  که در رژیم غذایی خود همواره این ویتامین­ها را به طور مکمل بگنجانیم.

4- میزان مواد معدنی : بعضی از مواد معدنی در آلوئه­ ورا یافت شده است که شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کلر، منگنز، مس و روی است. نوشیدن ژل آلوئه­ ورا یک راه طبیعی و سالم برای تأمین نیازمندی­های بدن است.

5- بهداشت و سلامت دندان : آلوئه­ ورا با وجود موادی که در خود دارد بی­نهایت برای سلامت دهان و لثه مفید است. دندانپزشکان بر اثرات آلوئه­ ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسیار توصیه می­کنند.

مواد مصرف رایج در گیاه :

بسیاری از مردم با اثر دارویی این گیاه بر روی پوست بریده یا سوخته آشنایی دارند. گرچه مکانیسم دقیق آن مشخص نیست اما تحقیقات نشان می­دهد که 5 فاکتور طبیعی ضدالتهابی در آن موجود است که باعث رفع درد و بهبود زخم می­شود.در مورد کسانی که از نظر هضم غذای مصرفی با مشکل روبرو هستند نیز مصرف و نوشیدن آن پیش از هر وعده غذایی باعث تحریک شیره گوارشی و ایجاد جریان طبیعی آن و در نتیجه کمک به شکسته شدن مواد غذایی جهت جذب توسط سلولها می­شود از طرف دیگر از آن در درمان «آکنه» یا جوش­های صورت هم استفاده می­شود. نوشیدن مایع «آلوئه­ورا» قبل از غذا و یا مصرف ژل درمانی آن بعد از شست­وشوی صورت و بدن برای سلامت پوست مفید است.همچنین اشخاص مبتلا به سرطان که مشغول شیمی درمانی هستند، ادعا میکنند مصرف این گیاه تهوع و سایر مشکلات مربوط به این درمان را می­کاهد.

 

نحوه مصرف :

بهترین نوع ژل Aloe شکلی است که تازه از گیاه گرفته شده باشد. بسیاری از افراد این گیاه را برای درمان سوختگیها و بریدگیهای جزئی در آشپزخانه خود نگه می­دارند. این گیاه برای درمان کهیر و پیچک سمی نیز می­تواند موثر واقع شود به منظور استفاده از ژل Aloe، برگ آن را به صورت طولی برش دهید و ژل داخل آن را خارج سازید. سپس آن را به صورت آزاد روی قسمت آسیب دیده بمالید شیره Aloe از قدیم به عنوان مسهل مورد استفاده بوده است اما در ایالات متحده مصرف چندانی ندارد. چون این ماده سبب بروز گرفتگیهای دردناک عضلات می­گردد. لذا ابتدا مصرف سایر مسهل­های گیاهی نظیر «کاسکارا و فلوس» توصیه می­شود.

برای درمان سنگهای کلیه و به عنوان مسهل شیره Aloe خشک را که در اندازه­های 05/0 تا 3/0 گرم قابل دسترسی است. مصرف کنید.

برای درمان HIV، روزانه به میزان 800 الی 1600 میلی گرم مانو استیله مصرف کنید. این میزان از ماده مزبور، برابر با نیم تا یک لیتر آب Aloe است. هر چند میزان مانوزاستیله می­تواند در فرآورده­های مختلف متفاوت باشد.

● آلوئه ورا  برای چه کسانی؟

خوردن این گیاه به افراد در حال کاهش وزن یا روزه دار پیشنهاد می شود چراکه مصرف میوه و سبزی در شرایط آنها باید افزایش یابد. فیبر موجود در این موادغذایی مانع از بروز یبوست شده و به دلیل دیرهضم بودن، احساس سیری ماندگاری را در فرد ایجاد می کند. مشکل اینجاست که فیبرها در معده نفخ و گاز ایجاد می کنند اما خوشبختانه، آلوئه ورا  در عین حال که فیبر بالایی دارد در معده نفخ و گاز نیز ایجاد نمی کند پس بهترین گزینه انتخابی در این شرایط محسوب می شود.

مصرف آلوئه ورا  برای افرادی که در کنار رژیم لاغری، ورزش هم می کنند و در نتیجه بیش از هر زمان دیگری در معرض استرس و ضعف سیستم ایمنی هستند توصیه می شود. محدود کردن دریافت مواد غذایی ارزشمند و تحرک زیاد، بدن را خسته می کند به ویژه اگر رژیم غذایی پرپروتئین و مقدار میوه و سبزی مصرفی حداقل باشد. از این رو، خوردن کمپوت آلوئه ورا   می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

دیابتی‌ها آلوئه‌ورا بخورند

جام جم آنلاین: مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور گفت: گیاه آلوئه ورا   تا 70 درصد قند خون را کاهش می‌دهد و از این رو، گیاهی موثر در درمان بیماری دیابت است.
دکتر شکور امیدی به ایرنا گفت: این گیاه نه‌تنها نقش کنترل‌کننده در درمان بیماری دیابت دارد، بلکه دارای نقش پیشگیری‌کننده است و افرادی که شیرینی زیاد مصرف می‌کنند، قبل از ورود به مرحله دیابت قطعی، با استفاده از این گیاه می‌توانند از بروز بیماری جلوگیری کنند.وی اضافه کرد: گیاه آلوئه ورا
  علاوه برآنکه در کاهش قند خون موثر است، به دلیل دارا بودن ویتامین و کلاژن، بهترین نرم‌کننده پوست پا در بیماران دیابتی نیز به شمار می‌رود.امیدی، برطرف کردن یبوست و رفع مشکلات گوارشی را یکی دیگر از خواص درمانی گیاه آلوئه ورا برای بیماران دیابتی بیان کرد و افزود: این گیاه همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران می‌شود.مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور گفت: گیاه آلوئه ورا می‌تواند به شکل‌های گوناگون عرقیات،‌ عصاره، شکل خشک‌شده گیاه و حتی به شکل دارو بصورت پماد، قرص و شربت عرضه شود.امیدی افزود: خاستگاه گیاه آلوئه ورا  ، کشور ایران و منطقه بوشهر است که خواص درمانی‌اش، این گیاه را به عنوان یک گیاه استراتژیک در جهان مطرح ساخته است بطوری که این گیاه، ماده اصلی غذایی فضانوردان را تشکیل می‌دهد.

آلوئه‌ورا مفیدتر از خمیردندان

 دانشمندان در یک تحقیق جدید دریافته‌اند که گیاه آلوئه ورا  برای مقابله با پوسیدگی‌های دندانی مفید است.‌دانشمندان می‌گویند: پس از کشف تاثیرات مفید و معجزه‌گر گیاه آلوئه ورا  برای بهبود آفتاب سوختگی، بریدگی‌های کوچک، تحریکات پوستی و بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های دیگر، این بار محققان به قدرت شفابخش این گیاه در بهبود مشکلات دندان و لثه پی برده‌اند.در یک پژوهش جدید معلوم شد که می‌توان از آلوئه ورا  به عنوان یک ماده فعال در پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی در ژل‌های تمیزکننده دندان‌ها استفاده کرد.

به گفته پژوهشگران؛ آلوئه ورا  برای تمیز کردن و تسکین دندان‌ها و لثه‌ها مفید است و همچنین می‌توان در خمیردندان‌ها به عنوان ماده موثر برای مقابله با پوسیدگی‌های دندانی از این گیاه استفاده کرد.
 ژل دندان آلوئه ورا  مانند خمیر دندان عمل می‌کند و قادر به نابود کردن باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری زای موجود در دهان است.در پژوهش جدید هم چنین معلوم شد که ژل آلوئه‌ورا  در برخی موارد حتی موثرتر از خمیر دندان‌های معمولی است. آلوئه ورا  حاوی ترکیبات شیمیایی است که برای شفای زخم‌ها یا کاهش درد استفاده می‌شود چون در طبیعت آن خاصیت ضد التهابی وجود دارد.

 ● شرط و شروط مصرف آلوئه ورا

در استفاده از این گیاه باید مراقب بود زیرا مصرف بیش از حد آن به صورت خورا کی (مصرف روزانه یک گرم به مدت طولانی) ممکن است باعث به هم خوردن تعادل آب و الکترولیت ها، سقط جنین، زایمان زودرس، اسهال خونی و ضایعات کلیوی شود. به علاوه آلوئه ورا  نباید در زمان تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، خون ریزی رکتال (مقعد) و ضعف شدید مصرف شود. در زمان بارداری نیز به غیر از دستور پزشک مصرفش ممنوع است.در صورتی که از این گیاه به عنوان مسهل خورا کی استفاده شود باید نکات زیر را در نظر گرفت؛ اول اینکه مصرف بیش از دو هفته از آن باید با مشورت پزشک باشد. دوم اینکه در صورت تاثیر نکردن تا ۲۴ ساعت باید آن را با پزشک در میان گذاشت. سوم، چون تاثیر این گیاه در کودکان مشخص نیست، در این مورد باید با پزشک مشورت کرد و نکته آخر اینکه بهتر است از فرآورده های صنعتی آلوئه برای سنین بالای ۱۰ سال و حداکثر به مدت ۲ هفته بهره برد.

● چرا برخی کمپوت های آلوئه ورا  تلخ هستند؟

شاید شما هم به این موضوع برخورده باشید که وقتی در کمپوت آلوئه ورا  را بازکرده کمی از آن می خورید، طعم تلخ آن شما را نگران می کند که نکند فاسد شده در صورتی که آلوئه ورا طبیعتا شیرابه تلخی دارد که به دلیل ترکیب های آنتراکینونی موجود در آن است. تلخ بودن برخی کمپوت های خورا کی این گیاه نیز ممکن است به همین دلیل باشد.البته این موضوع را تا زمانی که کمپوت مورد بررسی دقیق قرار نگیرد نمی توان گفت. در صورتی که روی قوطی کمپوت قید شده باشد حاوی ترکیب های آنتراکینونی یعنی کمپوت حاوی ترکیب های تلخ است و تنها مسهل شدید بوده و مسمومیت دیگری ایجاد نمی کند اما در صورتی که روی قوطی قید نشده باشد ممکن است تلخی دلایل دیگری مثل ماندگی و ایجاد واکنش های شیمیایی داشته باشد.ترکیب های آنتراکینونی یکی از ترکیب های اصلی گیاه آلوئه ورا به حساب می آیند و مقدارشان هم در گیاه زیاد است. شیرابه خشک شده این گیاه به همین دلیل مسهل قوی بوده و مقدار مصرف خشک آن در حد یک دهم گرم توصیه می شود. لازم به توضیح است که ترکیب های آنتراکینونی در برگ سنا، برگ درخت فرانگولا و آلوئه ورا  وجود دارد که هر ۳ از قوی ترین مسهل ها به شمار می روند.

 

نکات احتیاطی

ژل Aloe برای استعمال خارجی ماده بی خطری است، اما در موارد نادری سبب واکنش آلرژیک می­شود اگر پوست شما تحریک می­شود مصرف آن را ادامه ندهید. ژل Aloe برای درمان زخمهای عمیق موثر است.

شیره آن می­تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده­ای شدید گردد.

زنان باردار یا شیرده نباید این ماده را مصرف کنند زیرا ممکن است سبب انقباضهای رحمی گردیده و سقط جنین را تحریک کند مصرف مسهل Aloe برای درمان بیماریهای معده­ای- روده­ای- انسداد روده­ای، آپاندیسیت یا درد معده مبهم تجویزمی­شود.این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها بواسیر، دیورتیکولوژ، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر  IBS  گردد.مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن می­شود یا تعادل الکترونیکی را مختل می­سازد. انی ماده ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز بی­ضرر گردد کودکان زیر 12 سال نباید گیاه Aloe مصرف کنند.

ترکیبات شیمیایی

صبر زرد موادی نظیر آلوئین فامودین، آنتراکیون، ایزوباریالوئین و مقداری در حدود 12 درصد صمغ می­باشد.

تداخل ­های احتمالی

مصرف طولانی و مزمن شیره Aloe می­تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می­تواند با پاره­ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیره Aloe‌ را با ادرار آورهای نیازید، شیرین بیان یا کورتیتکو اتسروئید مصرف کنید، بیشتر است.

مضرات

صبر زرد اگر پاندازه مصرف شود خطری ندارد ولی مقدار زیاد آن باعث اسهال خونی ­می­شود ضمناً زنان شیرده نباید از آن استفاده کنند زیرا صبر زرد از طریق شیر و در بدن طفل می­شود و ایجاد اسهال می­کند. این گیاه نیز برای زنان حامله خوب نیست. زیرا ممکن است باعث سقط چنین شود. تاریخچه مصرف آن در قرن بیستم.

تکثیر گیاه آلوئه­ ورا و شرایط محیطی مورد نیاز

در حال حاضر آلوئه­ ورا به سه روش تکثیر می­شود که به شرح ذیل می­باشند :

1- تکثیر به روش پاجوش  تقسیم بوته 

حدوداً هر شش ماه 10 یا جوش بر روی ریشه­ها و لابه­لای برگ­های خشکیده بوته­ها وجود می­آید.

تکثیر به روش بذر

در این روش سرعت تولید گیاه پایین است و گیاهان همسانی تولید می­شوند به دلیل پدیده نیز عظیمی و ------- افزایش تفرق ژنتیکی قابل توجهی در نتایج ظاهر خواهد شد.

تکثیر به روش کشت بافت :

در روش کشت بافت یا به دست آوردن سلول­های بنیادی گیاه و تمایز آنها امکان تولید یک گیاه کامل به وجود می­آید به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه­ ورا یک بخش کوچکی از سلول­های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده می­شود و گیاه کامل از آن به دست می­آید.

از بارزترین مزیت­های روش کشت بافت به شرح ذیل می­باشند.

- سرعت بخشیدن به تکثیر در حدود 50 الی 200 برابر

- کنترل ژنتیکی گیاه  تولید گیاهان همسان دارای نبات ژنتیکی  و تغییر نکردن خواص آن

- کنترل آلودگی­ها و بیماری­ها

- بازدهی اقتصادی بالا

کاشت گیاه آلوئه­ ورا

گیاه آلوئه­ ورا گیاه کم توقع است و محدودیت­های آبی و خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به خوبی تحمل می­کند. این گیاه شوری، آهکی و سنگلاحی بودن زمین را به راحتی تحمل می­کند ولی بازدهی مطلوب لازم است. اصول زیر را رعایت نمود.

-  خاک یا هوموس کم.

- زهکشی مناسب

- PH اسیدی

و از آنجایکه ریشه این گیاه ضخیم است و قدرت خود آب کمی دارد باید مخلوط 30 درصد ماسه بادی، 40 درصد خاک زراعی همراه با 30 درصد کود آلی  که از این 30 درصد 25 درصد کود حیوانی کاملاً پوسیده و 5 درصد کود موغی تخم­گذار است  جهت کشت آن آماده نمود.

توجه از کود مرغ گوشتی به دلیل داشتن آهک استفاده نشود. بودن آهک در آب یا خاک باعث پایین آمدن قدرت جذب ریشه می­شود. پس لازم است در صورتی که آب یا زمین آهکی از کودهای بنامه به مقدار لازم استفاده شود و عمل تخم 25 الی 35 سانتی­متر در  نظر گرفته شود. قبل از انجام تخم لازم است زمین به خوبی آبیاری شود زمانی که خاک رطوبت لازم را دارد بهترین زمان برای کشت است. وجود پشته برای آبیاری عرقایی نیاز است چون بعد از آبیاری زمین سفت می­شود و تنفس ریشه و رشد یا جوش­ها به سختی انجام می­گیرد این گیاه مختص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است.کشت در هوای آزاد و اواخر تابستان و اوایل پاییز انجام می­گیرد. ولی در گلخانه در تمام فصول سال می­توان کشت را انجام داد. برای کشت 1 هکتار آلوئه­ ورا حدوداً به 30 هزار پاجوش نیاز می­باشد. بهترین دما برای گیاه آلوئه­ ورا 10 الی 35 درجه سانتی­گراد است. ولی این گیاه دمای 0 الی 65 درجه را نیز می­تواند تحمل کند.گرما و سرمای زیاد باعث جلوگیری از رشد آن می­شود و برگ­ها قهوه­ای و سوخته و دفرمه می­شوند.این گیاه نور زیاد و فشار جوی صفر با محل کشت هم سطح دریا نیاز دارد و هر چه رطوبت هوا بیشتر باشد برای این گیاه مناسب­تر است.روش سم­پاشی اول آب را روی گیاه باز کرده و بعد از 30 دقیقه آب را قطع کرده و سپس سم مورد نظر را ریخته توی جوی و آب روی گیاه باز کرده.

اگر دیدم آفت به ریشه و ساقه گیاه رسیده باید حتماً از سم گزینه 3 استفاده شود.

3- روش منلسب برای رشد سریع گیاه

برای بدست آوردن یا گیاه خوب در موقع کاشت گیاه از کود حیوانی استفاده می­کنیم بعد از به خاک نشاندن گیاه با یک نخ وسط گیاه را برای 13-10 روز می­بندیم  این  کار باعث می­شود تا گیاه ژل خود را برای ریشه زدن سریع گیاه استفاده کند  و بعد از 15 روز بعد از کود پتاس پایین  تقویتی   20-30  استفاده می­کنیم و به صورت ریختن کود در جوی  کود مورد نظر در پای گیاه  و سپس آب را روی گیاه باز کرده.

4- اقدامات لازم برای سبز نگه داشتن برگ ­ها

1- در تابستان باید برای گیاه نیم سایه و نیم آفتاب درست کرد و هفته 2 بار آب دهیم.

2- در زمستان هر 15-10 روز یک باز به گیاه آب دهیم.

3- تذکر آب زیاد موجب پوسیدگی ریشه گیاه می­شود.

5- نکات مهم دما

دمای قابل تحمل برای آلوئه­ ورا دماهایی بالاتر از صفر است. این گیاه در دمای بین 4-2 سانتیگراد الی 15 درجه سانتیگراد فقط زنده است و هیچ گونه رشدی نمی­کند.در دمای بین 15 الی 35 درجه به خوبی رشد می­کند و در دمایی بین 35 الی 47 درجه بالای صفر فرآیند رشد آن کند می­شود.در محل­هایی که دمای هوا زیر صفر می­رود ولی به قدرت چند روز زیر صفر می­ماند استفاده از یک پلاستیک کشی ساده بر روی گیاه مانند آنچه برای سبزیجات انجام می­دهند می­تواند گیاه را از آسیب­های ناشی از سرما حفظ کند.

*رژیم کودی جهت اصلاح نژاد و باروری بیشتر گیاهان و پیشگیری از آفت­های احتمالی

 1-  برای زیاد شدن پاجوش چه کودی و چگونگی مصرف.

برای پاجوش زیاد از دو نوع پتاس استفاده می­کنیم

1- پتاس پایین که شامل کودهایی از قبیل  20-20  ،  15-30-15  ،  18-30-18 

2- ردیف سوم پتاس بالا که شامل کودهایی از قبیل  36-12-12  ،  40-20-10  ،  50-18-10 

«باید کود را به اندازه کافی در جوی مورد نظر ریخت و بلافاصله آب را روی آن باز کرد»

«این کود ردیف سوم برای زمین­های شوره­زده و برای تقویت و مقاومت بسیار بالا»

3- مبارزه با آفت احتمالی  قارچ   و چگونگی استفاده و از چه سمی :

دو نوع سم برای از بین بردن این نوع قارچ استفاده می­شود.

1- لاداکنیل                                            75/50 درصد  کود چینی 

2- ابیردیم کاردبندازم                           72/52 درصد  کود چینی 

هزینه کل قطره­ای کردن هر هکتار بین 600 تا 800 هزار تومان برآورد می­شود.

طراحی سیستم آبیاری قطره­ای بر اساس نیاز آبی گیاهان دو ردیف لوله قطره چکان دار در هر پشته قرار داده شده است که بین ردیف اول و دوم و سوم قرار می­گیرند. قطره چکان­ها روی خط 5/0 متر و دیی هر کدام 4 لیتر در ساعت است.

9-     در کاشت سعی شود از پشته­هایی به ارتفاع 20 سانتیمتر استفاده شود زیرا تجربه نشان داده است بوته­های کاشته شده در وسط کرت­ها به نسبت کناره کرت­ها و نزدیک پشته­ها ضعیف­تر هستند و این به علت تجمع آب در انتهای ریشه گیاه است.  البته این امر برای آبیاری غرق آبی است  .مقدار آبیاری گیاه آلوئه­ ورا در فصول مختلف متفاوت بوده و بستگی به عوامل کشت نوع زهکشی خاک، دمای هوا و نزولات جوی دارد.

نکاتی درمورد آبیاری گیاه

1- زمانی گیاه آبیاری شود که مطمئن شوید خاک پای گیاه کاملاً خشک شده باشد.

2- در تابستان به طول معمول باید گیاه بالغ را هر 5 روز الی 7 روز یک بار آبیاری کرد.

3- در زمستان گیاه مادر را باید بین 12 تا 28 بار آبیاری کرد که البته اگر بارندگی اتفاق بیافتد دیگر نیازی به آبیاری نیست.

4- گیاه شوری آب را تا ای سی 6000 تحمل م ی­کند.

5- قبل از کشت بایستی زمین را یک آبیاری سبک کرد و زمانی که دیگر کارگران قادر به کار در زمین بودند شروع به کشت پاجوش­ها کرد.

6- قبل از برداشت پاجوش­ها نیز انجام یک آبیاری سبک توصیه می­شود.

7- بعد از برداشت برگ­ها حتماً گیاه را آبیاری کنید زیرا از ایجاد شک در گیاه جلوگیری می­کنند.

8- در آبیاری قطره­ای هر گیاه در هر نوبت نیاز به 4 لیتر آب دارد.

9- در آبیاری غرفایی میزان آب برای هر گیاه تا 12 لیتر افزایش میبابد.

اطلاعات اولیه کشت

باید گفت که کشت آلوئه­ ورا یکی از آسان­ترین کشت­ها در میان دیگر محصولات کشاورزی است.

کسانی که مایل به کشت و پرورش این  گیاه هستند باید در ابتدا اطلاعات مختصری در زمینه کشت این گیاه کسب کنند تا هم محصول به دست آمده آنان مرغوب و بازار پسند باشد و هم در این بین متحمل ضرر مالی نشوند.

اولین موضوعی که باید به آن توجه شود این است که شما در چه منطقه­ی جغرافیایی و یا چه آب و هوایی قرار دارید چون گیاه آلوئه­ ورا از محدود گیاهانی است که دمای صفر درجه باعث از بین رفتن گیاه می­شود. البته گیاه در صفر درجه نمی­میرد ولی محصول آن به کلی غیر قابل استفاده می­شود از این رو اطمینان از اینکه دمای منطقه­ای که شما در آن می­خواهید کشت خود را شروع کنید در درجه اول اهمیت قرار دارد.البته راه­های کم خرجی برای محافظت از این گیاه در برابر سرمای نه چندان شدید وجود دارد که در ادامه در قسمت مربوطه توضیح داده خواهد شد. مسئله بعدی در زمین و آب کشاورزی است.این گیاه حتی در زمین­هایی که از لحاظ غنای مواد تشکیل دهنده خاک در سطح پائینی هم قرار دارد به راحتی رشد می­کند و به شوری آب و خاک هم مقاومت خوبی دارد.در ضمن شما در هر زمان با هزینه اندک قادر هستید زمین محصول خود را تعویض کنید و این برای کسانی که خود مالک زمین نیستند یک حسن به شمار می­رود.در کشت آلوئه­ ورا تهیه پاجوش مناسب و با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا پاجوش­های بی کیفیت هم تلفات را در زمان کاشت و داشت بالا می­برد هم محصول اولیه نامرغوب و در بعضی موارد غیر قابل استفاده را تولید می­کند.پس حتماً قبل از خریداری پاجوش از نوع و سلامت آن اطمینان حاصل کنید و سعی کنید مقدار کشت خود را به گونه­ای تعیین کنید که در زمان فروش با مشکلی مواجه نشوید زیرا خریداران محصولات این گیاه معمولاً به صورت عمده خریدهای خود را انجام می­دهند و اگر شما نتوانید سفارش آن ها را یکجا تحویل دهید از خرید محصول شما امتناع کنند.

روش انجام کشت آلوئه ورا

بعد انتخاب زمین مناسب باید تعداد پاجوشی را که می­خواهید برآورد کنید که در این امر می­توانید از مشاوره ما استفاده کیند.ولین کاری که باید بکنید اصلاح بستر کاشت است که مراحل مختلف آن به تفضیل توضیح داده می­شود.

1- پس از تسطیح شخم زمین اقدام به اصلاح نوع خاک می­کنیم.

2- بهترین خاک برای آلوئه­ ورا خاکی است که دارای حداقل 40 تا 50 درصد شن و ماسه باشد و به اصطلاح سبک باشد تا زهکشی در آن به خوبی انجام شود.

3- در ابتدای کشت مقداری کود پوسیده حیوانی با خاک مزرعه می­تواند در تسریع ریشه زنی گیاه موثر  باشد که در فیلم آموزشی درباره مقدار آن توضیح داده می­شود.

4- خاک با زهکشی مناسب سلامت گیاه و محصول شما را تضمین می­کند و مانع ایجاد بیماری­های قارچی در ریشه و ساقه گیاه و پوسیدگی آنها می­شود.

5- استاندارد جهانی برای فاصله کاشت بین دو بوته در زمین برای فضای گلخانه 30 الی 50 سانتیمتر و فضای آزاد 45 الی 65 سانتیمتر است اما تجربه نشان داده است که در فضای آزاد کاشت 12000 الی 24000  بهترین حالت 18000 عدد  عدد گیاهچه و در گلخانه 24000 الی 34000 عدد گیاهچع  بهترین حالت 3000 عدد  می­تواند بهترین بازدهی داشته باشد.

6- فاصله بین دو کرت باید 50 سانتیمتر و بیشتر باشد تا عملیات داشت و برداشت  برداشت برگ و پاجوش با سهولت نجام شود البته در گلخانه اگر از زمین مسطح برای کشت استفاده شود این امر صادق نمی­باشد 

7- عرض کرت­ها در کشت­های سنتی و مکانیزه متفاوت است و بستگی نوع کشت دارد  غرفایی با قطره­ای  

8- در صورت آبیاری به صورت قطره­ای اطلاعات زیر مورد نیاز است

 

شرایط لازم برای کشت آلوئه ­ورا

گیاه را می­توان در شرایط آب و هوای خشک و در خاک فقیر کاشت. ریشه این گیاه به طور سطحی رشد میکند  و در عمق خاک نفوذ نمی­کند.

«دمای ایده­آل این گیاه 20 تا 25 درجه سانتیگراد است»

«فاصله استاندارد این گیاه برای کشت بین 30 تا 55 سانت است»

«برای کشت هر هکتار بین 18000 تا 24000 هزار بوته در هر هکتار است»

«بهترین نوع گیاه در دنیا گونه aloe barbadensis باربادنسیس میلر  است که شرکت گل واره اولین تولید کننده و اصلاح نژاد این گیاه است»

PH متناسب کشت آلوئه­ ورا بین 5 تا 8 است ولی بهترین حالت 6 است.

EC آب  حداکثر 6 هزار اسی است

EC یکی از پارمترهای مهم در تعیین بستر کشت است که درصد شوری خاک را مشخص
 می­کند و برای آلوئه­ ورا حداکثر 6 دسی زیمنس / متر است.

 در هر زمینی که هر نوع کشاورزی صورت می­گیرد برای کشت آلوئه­ ورا خوب است 

کودها فقط استفاده از کودهای دامی و کمپوست­های گیاهی مجاز است.

6- آبیاری

همانطور که اشاره شد این گیاه کاملاً کم توقع است ولی جهت بالا بردن راندمان تولید به آبیاری نیاز است هر چند که درصد بالای آب مورد نیاز خود را از طریق برگ­ها جذب می­کند. باید توجه داشت که آبیاری گیاه آلوئه­ ورا خیلی حساس است و لازم است  فاصله بین آبیاری­ها کاملاً با دقت حفظ شود زیرا در صورت آبیاری زیاد ریشه این گیاه دچار پوسیدگی می­شود. آبیاری بایستی به روش­های سنتی، قطره­ای و یا زیر سطحی انجام شود. آبیاری بارانی برای آلوئه­ ورا مناسب نیست چون باعث ایجاد --- می­شود و چنانچه انتهای برگ­ها آب جمع شود راه تخلیه وجود ندارد و در نتیجه باعث از بین رفتن گیاه می­شود.

زمان آبیاری بستگی به شرایط اقلیمی دارد. ابتدا بایستی 7 سانتیمتر از خاک اطراف گیاه کنده شود چنانچه خاک آنجا خشک باشد بهترین زمان جهت آبیاری خواهد بود.

مراقبت­ های لازم از گیاه آلوئه ­ورا

جهت نغذیه گیاه لازم است هر 20 روز یک بار کودهای ریز مغذی  طبق دستورالعمل شرکت­های سازنده  استفاده نمود تا شادابی وسلامت گیاه حفظ شود. پاجوش­های بیشتری تولید کند و برگ­ها مملو از ژل معجزه­گر شوند.اگر در بازدیدهای مزرعه برگ­ها خشک زرد و قهوه­ای رنگ باشند آنها را می­بایست جدا نمود تا مزرعه شادابی خود را حفظ کند.

  • بیماری و آفات گیاه آلوئه­ورا

1- پوسیدگی ریشه

این بیماری از آبیاری زیاد ایجاد می­شود بنابراین انجام نکات توصیه شده در کاشت بسیار ضروری است.

2- بیماری لکه سیاه :

این عارضه در اثر گزش حشرات و تخم­ریزی آنها روی برگ­های آلوئه­ ورا ایجاد می­شود که این لکه­ها فقط در پوست وجود دارد و به ژل داخل برگ نفوذ می­کند و مصرف این گونه برگ­ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

3- شپشک آلوئه­ ورا

این آفت حشره­ای از راسته جوربالان است . آبیاری غلط  باران یا پاشیدن آب با شلنگ روی برگ­ها  محیط را مستعد حمله آنها کرده که در صورت مشاهده این برگ­ها باید آنها را جدا و از مزرعه خارج نمود.

برداشت گیاه آلوئه ­ورا

محصول آلوئه­ ورا برگ­های آن است که ژل داخل آن قابل استفاده برای مصارف خانگی صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و . . . می­باشد.

توجه ساقه گل دهنده قابل استفاده نمی­باشد و زمانی که این گیاه شکوفه می­کند به سن بلوغ رسیده و زمان برداشت آن می­باشد.

به دلیل اینکه هنگام برش برگ­ها مقدار زیادی از املاح با ارزش این گیاه بیرون می­ریزد و از بین می­رود شایسته است چنانچه بخواهیم از خواص کامل و با ارزش این گیاه بهره­مند شویم. بایستی هنگام برداشت این گیاه را از سطح خاک قطع نمود و بوته کامل را به محل فرآوری و ژل­گیری انتقال دهیم. ولی چنانچه بخواهیم برگ­های آلوئه­ ورا را یکی یکی جدا کنیم بایستی با احتیاط برگ­ها را از پایین و از قاعده از آن قسمت که شبیه پوست پیاز است به آرامی برش دهیم تا به رنگ برگ­های بعدی آسیبی نرسد.

جهت اصل محصول برداشت شده باید به شکلی بسته­بندی شود که برگ­ها آسیب نبینند و از کابین­های بهداشتی و یخچال­دار استفاده شود.

شرایط خاک

گیاه آلوئه­ ورا در هر نوع خلای قابل رشد است شرایط ایده­آل خاک برای پرورش آلوئه­ ورا خاکی شل، با حاصلخیزی متوسط و زهکشی بالا مورد نیاز است. شما می­توانید هر مخلوط با کیفیت تجاری را با اضافه کردن ماسه دانه درشت، پرلیت، یا سنگریزه­های گرانیت را در گلدان قرار دهید از گلدان خیلی بزرگ برای کاشت آلوئه­ ورا استفاده نکنید یک گلدان 15 سانتیمتری کافی است.

دمای مورد نیاز

گیاه آلوئه­ ورا نور زیاد خورشید را ترجیح می­دهد اگر در جایی زندگی می­کنید که باران زیادی نمی­بارد می­توانید گلدان را در شرایط آب و هوایی گرم در خارج از خانه­بطوری که نور کامل خورشید بر روی سایبان پلاستیکی بتابد. قرار دهید هنگام نگهداری در داخل خانه، گلدانها باید در بخش شرقی و یا غربی کنار پنجره­ای قرار داده شود چون تقریباً 95% گیاه آلوئه­ورا، آب است، به شدت در مقابل سرما اسیب پذیر است دمای ایده­آل بریا نگهداری گیاه آلوئه­ ورا 15 تا 25 درجه سلسیوس است بنابراین اگر آلوئه­ ورا را در بیرون از منزل پرورش می­دهید باید گلدانها را براساس شرایط محیط بیرون و قبل از آغاز شبهای سرد پاییزی جابجا کنید.

آب دادن به آلوئه ­ورا

مشابه کاکتوس و دیگر گیاهان آبدار گیاه آلوئه­ ورا نیازمند آبیاری زیادی نیست به گیاه باید بگونه­ای آب داد شود که آب شروع به بیرون آمدن از سوراخهای زهکشی گلدان نماید. یک زیرگلدانی در زیر گلدان قرار دهید تا آب خروجی را جمع کند معمولاً یک فاصله ده تا چهارده روزه باید در بین دو آبیاری وجود داشته باشد فاصله بین دو آبیاری بر اساس شرایط خاک متنوع است. آبیاری را زمانی شروع کنید که خاک تماماً خشک شده باشد در ماههای فصل زمستان گیاه در شرایط خواب است و نیاز آبی آن خیلی کم است لذا می­توان در فصل زمستان فاصله آبیاری را به سه تا چهار هفته افزایش داد. بسیاری از باغداران، آبیاری آلوئه­ ورا را در فصل زمستان قطع می­کنند البته این مورد برای سلامت گیاه خوب نیست و باید از انجام اینکار خودداری کرد.

کوددهی به آلوئه­ ورا

وقتی که از خاک کود داده شده برای کاشت آلوئه­ ورا استفاده می­شود فقط لازم است که یک بار و در فصل بهار به آن کود داده شود. فقط از کود رقیق  آبکی  ویا از نوع نیمه قوی  10-40-10  برای این کار استفاده کنید چنانچه خاک حاصلخیز نیست باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان به گیاه داد کودهای ارگانیک و یا کودهای گرم برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون می­توان استفاده کرد.

7- نگهداری و پرورش آلوئه­ ورا در منزل  گلدان 

تحقیقات زیادی که درباره این گیاه صورت گرفته نشان می­دهد این گیاه خارق­العاده و شگفت­انگیز سابقه 6000 ساله دارد و القاب بسیار زیادی به خود گرفته است که از آن جمله می­توان به گیاه جاودانگی، گیاه هزار معجزه، دکتر گلدانی، گیاه ملکه، گُرز بهشتی، گیاه سوختگی، گیاه عشق، گیاه صبر، داروخانه در یک گیاه و لاله بیابان اشاره نمود. که الحق این عناوین به جا بوده و آلوئه­ ورا پر ارزنده این القاب می­باشد بنایراین مفید و ضروری است که هر شخصی رمز نگهداری این گیاه معجزه­گر را به خوبی یاد بگیرد. نوع گلدان برای این گیاه باید سفالی و اندازه آن حداقل 7 لیتر باشد تا در مراحل رشد مشکلی پیش نیاید در ترکیب خاک گلدان بایستی 30 درصد ماسه بادی و یا پرلیت 40 درصد خاک زراعی و 30 درصد خاک استفاده شود.ته گلدان باید سوراخ­دار باشد که این سوراخ باید با مقدار سبوس برنج با دانه­های بونولیت پر شود. تا مسدود نگردد چنانچه سوراخ ته گلدان مسدود شود و آب از آنجا خارج نشود سبب پوسیدن ریشه و خشک شدن آلوئه­ ورا می­گردد.گلدان آلوئه­ ورا بایستی در جای نورگیر و گرم قرار گیرد و هفته­ای یک بار آبیاری شود و هر 15 الی 25 روز یک بار کوددهی می­گردد. برای این کار از کودهای کامل استفاده شود.

مراغب باشید که در ظرف زیر گلدان آب جمع نشود زیرا باعث خفگی ریشه می­شود. از آبیاری زیاد جداً خودداری شود و در مناطق سردسیر مراقب باشید که گلدان آلوئه­ ورا در دمای زیر 10 درجه سانتیگراد قرار نگیرد.

گرمای تا 40 درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب نیست.

در نتیجه می­بینیم سود حاصل از یک مزرعه آلوئه­ ورا در طول فقط 1 سال با هزینه نزدیک به 000/000/10 تومان تقریباً به 000/000/80 تومان تغییر می­کند یعنی آلوئه­ ورا سالانه تا 8 برابر سرمایه­گذاری اولیه سود آوری دارد پس با توجه به نیاز کشور به این محصول به کمبود سطح زیر کشت از این نعمت خدادادی غافل نشیم.

تومان000/000/80 =00/000/30×000/000/50

توجیه اقتصادی

این گیاه به خاطر بازدهی بسیار مناسب از نظر اقتصادی به طلای سبز معروف است البته این نام را آمریکای­ها به روی گیاه آلوئه­ ورا گذاشته­اند.اگر فرض کنیم در یک هکتار 20000 هزار بوته کاشته شود و هزینه تأمین هر بوته 5000 تومان باشد در نتیجه هزینه یک هکتار حول  و حوش 000/000/10 تومان می­باشد.

محاسبات سود :

هر گیاه بین 10 تا 60 عدد پاجوش در سال تولید می­کند که اگر ما از هر گیاه تقریباً 10 عدد پاجوش بگیریم  یعنی حداقل  تقریباً ما می­توانیم.

در هر هکتار عدد پاجوش000/200 =0×20000

و اگر قیمت هر پاجوش را 500 در نظر بگیریم می­شود.                      تومان000/000/10 =500×000/200

هر بوته هم در سال حدود 3 کیلو برگ می­دهد که می­شود.                60 تن      60000 = 3×20000

اگر قیمت برگ را هر کیلو 500 تومان بگیریم می­شود.                      تومان000/000/30 =500×60000

 

کشت درون شیشه ای آلوئه ورا

گیاه یا صبر زرد یکی از گونه های مهم دارویی است که دستیابی به دانش فنی تکثیر کشت بافت آن تنها توسط کشورهای معدودی گزارش شده است. خوشبختانه با تلاش پژوهشگران دانشگاهی، کشور ما هم در زمره دارندگان این دانش قرار گرفته است.در این روش با به دست آوردن سلول های بنیادی گیاه و تمایز آن، امکان تولید یک گیاه کامل وجود دارد و مزیت بارز این روش سرعت بخشیدن به تکثیر یک گیاه خاص و تکثیر گیاهان صنعتی در حال انقراض است.عرصه های منابع طبیعی از مهم ترین منابع تجدیدشونده و گرانبهاترین سرمایه طبیعی است و نقش بسیار ارزنده ای در تولید فرآورده های دامی، دارویی، صنعتی، تعادل آب و هوایی، تلطیف هوا، حفاظت خاک و... دارد که گیاهان دارویی یکی از مهم ترین آنهاست.

در قرن های هشتم تا دهم میلادی، بوعلی سینا و محمد زکریای رازی باعث توسعه دانش درمان با گیاه شدند و در قرن سیزدهم ابن بیطار اطلاعات بیش از 1400 گیاه را در کتابی گردآوری کرد.


اگرچه در قرن نوزدهم داروهای شیمیایی بسرعت جایگزین داروهای گیاهی شدند و اعتبار استفاده گیاهان دارویی اهمیت خود را در اروپا و کشورهای مغرب زمین از دست دادند، اما در اواخر قرن بیستم عوارض جانبی و مضر داروهای شیمیایی سبب رویکرد دوباره دانشمندان به گیاهان دارویی شد، به طوری که این دوره را رنسانس گیاهان دارویی می گویند. با وجود قدرت بالقوه افزایش تولید و بهره برداری گیاهان دارویی
  صنعتی و با توجه به زمینه های بازار جهانی و رویکرد دوباره به سمت گیاهان دارویی، می توان این گونه بهره برداری ها را در مقیاس های وسیع تر برای مصارف داخلی و صادرات مورد توجه قرار داد.

کشت گیاه درون شیشه

گیاه دارویی صبر زرد Aloevera   آلوئه ورا  یکی از گونه های مهم دارویی است که در نواحی گرم و خشک از جمله سواحل جنوبی کشور می روید. گیاه صبر زرد   آلوئه ورا از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از امراض به کار میرفته  است. ژل حاصل از برگ های گیاه دارویی صبر زرد   آلوئه ورا  ، به عنوان ماده اولیه در ساخت دارو کاربرد دارد.هزاران سال است که برگ های گیاه vera Aloe  آلوئه ورا  ، به طور گسترده ای در کشورهای مختلف به عنوان دارو مصرف می شود. اثرات درمانی و فارماکولوژیک متعددی برای صبر زرد   آلوئه ورا  ، گزارش شده و مطالعات بالینی نیز در سال های اخیر روی اثرات درمانی این گیاه صورت گرفته و این کاربردها اثبات شده است.
اثرات درمانی این گیاه شامل اثرات موضعی و عمومی آن است. ژل این گیاه در استفاده موضعی اثرات مرطوب کنندگی، محافظت از آفتاب سوختگی، ترمیم زخم های موضعی، ترمیم اثرات به جا مانده از زخم جوش غرور، درمان پسوریازیس و درمان زخم دارد. ضمن آن که مصرف خوراکی فرآورده این گیاه قند خون در افراد دیابتی را پایین می آورد و باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول در افراد مبتلا به هایپرلیپیدمی می شود.

دومین محصول پرفروش در جهان

براساس اظهارنظر IASC  Council Science Aloe International   ارزش تجارت جهانی محصول خام صبرزرد  آلوئه ورا  ، حدود 125 میلیون دلار و ارزش محصولات نهایی تولید شده آن بالغ بر 110 میلیارد دلار است. در حال حاضر محصولات مختلف آلوئه ورا  در صنایع مختلف غذایی  انواع نوشابه ها، کمپوت و...  ، صنایع آرایشی و بهداشتی  انواع کرم ها، لوسیون ها، شامپوها، صابون ها، شوینده ها و...   و صنایع دارویی  کپسول، قرص جوشان و...   استفاده می شود. طبق آمارهای منتشر شده در خصوص بازار فروش برگ آلوئه ورا  در جهان فقط 85 تا 110 میلیون دلار بازار جهانی داشته است که پس از خرما با 250 میلیون دلار فروش در رتبه دوم جهان قرار دارد. براساس گزارشی که از سوی یک مجله آلمانی به نام SOFW  که در این زمینه فعالیت می کند و در ژانویه 2003 منتشر شد ، بین سال های 2001 تا 2002 یکهزار و 557 محصول جدید از آلوئه ورا   به بازارهای جهانی ارائه شده است.
در حالی که بازار فروش محصولات آلوئه ورا
   در سال 2000 میلادی  فقط 25 میلیارد دلار بود، در سال  2004 میلادی این رقم به  110 میلیارد دلار افزایش یافت. هم  اینک 50 هزار کمپانی  در سراسر جهان  محصولات آلوئه ورا    را تولید می کنند.در حالت طبیعی تکثیر آلوئه ورا    غالبا از طریق تنه جوش صورت می گیرد، به این صورت که تنه جوش های تولید شده در اطراف پایه مادری به آرامی و با پاک کردن خاک اطراف ریشه، بیرون آورده و در زمین و در محلی مناسب به صورت ردیفی می کارند; اما به منظور تولید تجارتی گیاهچه یا افزایش عملکرد برگ از طریق افزایش سطح زیر کشت، روش هایی مورد نیاز است تا بتوان در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی گیاهچه تولید کرد.
در تکثیر آلوئه ورا
  به روش بذر به دلیل پدیده نر عقیمی و دگرگشنی، افزایش تفرق ژنتیکی قابل توجهی در نتاج ظاهر می شود.

افزایش سرعت تکثیر به کمک  کشت بافت

در سال های اخیر بسیاری از کشورها به دلیل این که ازدیاد این گیاه به روش های سنتی  بذر یا تنه جوش   نمی تواند در کوتاه مدت گیاه مورد نیاز برای تولید تجاری را فراهم آورد و از طرفی برگ بوته های آلوئه ورا   معمولا حدود 2 سال از زمان کاشت تنه جوش ها قابل برداشت است، بنابراین با استفاده از کشت درون شیشه ای نسبت به تولید انبوه و سالم گیاه آ  آلوئه ورا   اقدام شده است.در روش کشت بافت این گیاه، یک بخش کوچکی از سلول های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده شده و گیاه کامل از آن به دست می آید. داشتن توان تولید سریع  30 تا 100 برابر افزایش سرعت تکثیر نسبت به پرورش معمولی  ، تولید گیاهان همسان و دارای ثبات ژنتیکی و عاری بودن از بیماری های ویروسی، قارچی و انگلی از مزایای این روش تولید است.این طرح در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با موفقیت انجام و مراحل تجاری سازی آن پشت سر گذاشته شده است و هم   اکنون تولید انبوه این گیاه با روش کشت بافت در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در حال انجام است.در روش طبیعی تکثیر گیاه آلوئه ورا هر 6 ماه فقط یک تا 3 گیاه جدید تولید می شود، اما در این روش تازه در مدت مشابه حداقل100 گیاه جدید تولید می شود و تعداد تکثیر 30 تا 100 برابر می شود

 

 

روش تکثیر گیاه آلوئه‌ورا

در حال حاضر آلوئه‌ورا   به سه روش تکثیر می‌شود که به شرح ذیل می‌باشد:


1- ‌ تکثیر به روش پا جوش
   تقسیم بوته  :


حدوداً هر شش ماه 10 پاجوش بر روی ریشه‌ها و لابه‌لای برگ‌های خشکیده بوته‌ها بوجود می‌آید که در این روش تغییر ژنتیکی و خواص آن خیلی کم است و گیاهان همسانی تولید می‌شوند.


2-‌ تکثیر به روش بذر:


در این روش سرعت تولید گیاه پایین است و گیاهان همسانی تولید نمی‌شود به دلیل پدیده نر عقیمی و دگرکشتی افزایش تفرق ژنتیکی قابل توجهی در نتایج ظاهر خواهد شد.


3- ‌ تکثیر به روش کشت بافت


در این روش کشت بافت با به دست آوردن سلول‌های بنیادی گیاه و تمایز آنها امکان تولید یک گیاه کامل به وجود می‌آید به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه‌ورا
         یک بخش کوچکی از سلول‌های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده می‌شود و گیاه کامل بدست می‌آید از بارزترین مزیت‌های روش کشت بافت به شرح ذیل می‌باشد:
سرعت بخشیدن به تکثیر
   در حدود 50 الی 200 برابر   کنترل ژنتیکی گیاه. تولید گیاهان همسان و دارای ثبات ژنتیکی و تغییر نکردن خواص آن کنترل آلودگی‌ها و بیماری‌ها بازدهی اقتصادی بالا.کاشت گیاه آلوئه‌ورا گیاه آلوئه‌ورا   گیاه کم توقع است و محدودیت‌های آبی و خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به خوبی تحمل می‌کند. شوری، آهکی و سنگ‌لاخی بودن زمین را به راحتی تحملمی‌کند ولی برای بازدهی مطلوب لازم است اصول زیر را رعایت کرد:خاک با هوموس کم و زهکشی مناسب، PH اسیدی، چون ریشه این گیاه ضخیم است و قدرت نفوذ آب کمی دارد بنابراین باید مخلوط 30 درصد ماسه بادی 40 درصد خاک زراعی همراه با 30 درصد کود عالی   که از این 30 درصد 25 درصد کود حیوانی کاملاً پوسیده و 5 درصد کود مرغی تخم‌گذار است  .


 توجه: از کود مرغی گوشتی به دلیل داشتن آهک استفاده نشود. بودن آهک در آب یا خاک باعث پایین آمئن قدرت جذب ریشه می‌شود پس لازم است در صورتی که آب یا زمین آهکی باشد از کودهای پتاسه به مقدار لازم استفاده شود و عمق شخم 25 الی 35 سانت باشد. قبل از انجام شخم لازم است زمین به خوبی آبیاری شود و زمانی که خاک رطوبت لازم را دارد بهترین زمان برای کشت است. وجود پشته برای آبیاری قرق آبی نیاز است چون بعد از آبیاری‌ها زمین سفت می‌شود و تنفس ریشه و رشد با جوش‌ها به سختی انجام می‌گیرد این گیاه مختص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است در روش کاشت   هوای آزاد   در اواخر تابستان و اوایل پاییز کشت شود ولی در گلخانه‌ای در تمام فصول سال می‌شود کشت را انجام داد و برای کشت 1 هکتارآلوئه‌ورا حدوداً به 30 هزار پاجوش نیاز می‌باشد. بهترین دما برای گیاه آلوئه‌ورا  10 الی 35 درجه سانتی‌گراد است ولی این گیاه دمای 0 الی 65 درجه را نیز می‌تواند تحمل کند. گرمای زیاد و سرما باعث جلوگیری از رشد می‌شود و برگ‌ها قهوه‌ای و سوخته و دِفُرمه می‌شود. این گیاه نور زیادی نیاز دارد و فشار جوی اگر صفر باشد محل کشت هم‌سطح دریا باشد و رطوبت هوا هر چه بیشتر باشد برای این گیاه مناسب است.


آبیاری:
همانطور که در پیش اشاره شد این گیاه کاملاً کم توقع است ولی جهت بالا بردن راندکان تولید به آبیاری نیاز است. هرچند که درصد بالائی از آب مورد نیاز خود را از طریق برگ‌ها جذب می‌کند باید توجه داشت آبیاری گیاه آلوئه‌ورا
  خیلی حساس است لازم است فاصله بین آبیاری‌ها کاملاً با دقت حفظ شود در صورت آبیاری زیاد ریشه این گیاه دچار پوسیدگی می‌شود و آبیاری بارانی برای آلوئه‌ورا  مناسب نیست چون باعث شپشک‌آرادآلود می‌شود و چنانچه انتهای برگ‌ها آب جمع شود راه تخلیه ندارد و در نتیجه باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. زمان آبیاری بسته به شرایط اقلیمی دارد ولی بهترین زمان آبیاری زمانی است که 7 سانت از خاک اطراف گیاه را بکنیم.، چنانچه خشک بود آبیاری نماییم.
تغذیه و مراقبت‌های مستمر از گیاه آلوئه‌ورا
در بخش کاشت آلوئه‌ورا  به ترکیب خاک اشاره شد ولی به خاطر اینکه گیاه شادابی و سلامت خود را حفظ کند و بتواند پاجوش‌های زیادی بزند و برگ‌ها مملو از ژل معجزه‌گر باشد می‌بایست هر 20 روز یک بار از کودهای ریز مغذی طبق سفارش شرکت‌های سازنده این کودها استفاده شود و بهتر است در بازدیدهای مزرعه بررسی شود. چنانچه برگ‌ها خشکیده و زرد و قهوه‌ای رنگ می‌باشد آنها را جدا نموده تا مزرعه شادابی داشته باشیم.

طرز تهیه شربت آلوئه ورا

 ما  تحقیقات خود را بر روی شگفت انگیزترین گیاه خلقت    آلوئه ورا   شروع کردیم و طی 10 سال گذشته توانسته ایم این گیاه  معجزه گر را شناسائی و تکثیر نمائیم و اکنون به لطف خداوند مهربان مزرعه هایی در استانهای مختلف ایجاد نمودیم و عنوان بزرگترین تولید کننده آلوئه ورا و تنها تولید کننده پودر و شیرابه   لاتکس   صد در صد طبیعی آلوئه ورا    در کشور عزیزمان باشیم و اینک با یاری خداوند متعال این شرکت توانایی ان را داردکه خاماتی به شرکتهای غذایی  داروئی  بهداشتی آرایشی و نساجی ارائه نماید تا انان نیز بتوانند با صنایع کشورهای پیشرفته همگام باشند.

ژل شفاف شسته شده جدا شده از یک برگ عصاره

 
1 عدد لیموترش تازه و یا کنسانتره پرتغال


6 - 5 قاشق غذا خوری عسل

 
4 لیوان آب


در روش اول تمام مواد را درون مخلوط کن ریخته و بـه مدت 2 دقیـقه میکس کنید تا مخلوط یکدست شود. سپس چند تکه یخ به شربت آماده شده اضافه کرده و یا شربت را به مدت 2 ساعت دریخچال قراردهید تا کاملا خنک شود و سپس میل نمایید.
درصورتیکه مایل بودید شربت مطبوع تر پالپ دار
   به همراه قطـعات کوچک ژل    تهیه نمایید ، می تـوانید 5 سانتیمتر ژل را به قطعات 2 × 2 میلیمتربریده و آنها را به شربت آماده بیفزایید.

روش دوم عصاره لیموترش ، عسل و آب را درون میکسربا هم مخلوط کرده ، سپـس ژل جـدا شده از بـرگ کـه قبلا به قطـعات کـوچک بریده و یا ساطـوری شـده را به مخـلوط حاصل بیفزایید و خنک میل نمایید .

آموزش ساخت ژل آلوئه ورا

 

 

 

ما  تحقیقات خود را بر روی شگفت انگیزترین گیاه خلقت    آلوئه ورا   شروع کردیم و طی 10 سال گذشته توانسته ایم این گیاه  معجزه گر را شناسائی و تکثیر نمائیم و اکنون به لطف خداوند مهربان مزرعه هایی در استانهای مختلف ایجاد نمودیم و عنوان بزرگترین تولید کننده آلوئه ورا  و تنها تولید کننده پودر و شیرابه   لاتکس   صد در صد طبیعی آلوئه ورا  در کشور عزیزمان باشیم و اینک با یاری خداوند متعال این شرکت توانایی ان را داردکه خاماتی به شرکتهای غذایی  داروئی  بهداشتی آرایشی و نساجی ارائه نماید تا انان نیز بتوانند با صنایع کشورهای پیشرفته همگام باشند.در این جا قصد داریم تا حاصل تجربیات خود را در قالب مقالات سودمند به حضورتان عرضه داریم :

آموزش ساخت ژل آلوئه ورا  

مصارف این ژل :

١- سفید کننده پوست

٢- ازبین برنده جوش و آکنه

٣- کمک به خوب شدن سوختگی

واما روش ساخت:

یک برگ از آلوئه ورا  بکنید

پوسته بالایی آن را باچاقو از وسط ببرید

چاقو را زیر پوست برگ بیاندازید و ژل را از پوسته جدا کنید

حال ژل به دست آمده آماده است می توانید آنرا در یخچال نگه داری کنید

روش مصرف:

١- ژل را با دست یا هر چیز دیگر له کنید

٢- ماده ی چسب ناک به دست آمده را به پوست خود بمالید

به 10 دلیل عمده باید نوشیدنی آلوئه ورا را نوشید

1-     قالب های ساختار بدن :آمینو اسیدها ، اجزا وقالب های ساختار بدن ما می باشند . هشت امنیو اسید ضروری وجوددارد که در بدن ما ساخته نمی شود که در اجزا گیاه آلوئه ورا  کشف شده است . نوشیدن مداوم ومنظم آلوئه ورا به شما اجازه می دهد بواسطه تامین طبیعی امینو اسیدهای ضروری بدن ، سلامتی بدن خودرا حفظ نمائید . تجزیه ترکیباتآلوئه ورا  نشان می دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر ، آلوئه ورا  تنها گیاهی است که امینو اسیدهای مشابه وضروری بدن را می سازد .

 

2-     ضد التهاب و عصبانیت : آلوئه ورا  بدون هیچگونه عارضه ای از عصبانیت والتهاب جلو گیری می نماید ، همچنین سبب تحرک ماهیچه ها وصحت کارکرد مفاصل می شود .

3-     ویتامین های موجود در آلوئه ورا  : ویتامین های موجود در آلوئه ورا ، B1 ،B2 ، B6 ،B12 ،C ، E و فولیک اسید ونیاسین می باشد . بدن انسان نمی تواند بعضی از این ویتامین ها را ذخیره نماید. ، بنابراین بهترین راه تامین ویتامین های فوق نوشیدن میزان مناسبی از آلوئه ورا  می باشد .

4-     میزان مواد معدنی : مواد معدنی که در آلوئه ورا  یافت می شود شامل کلسیم ، سدیم ، آهن ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی می باشد . یک راه طبیعی وسالم برای تامین نیازهای بدن می باشد .

5-     تعمیر و مرمت کلاژن و کشیدگی پوست : هر 21 الی 28 روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود نوشیدنی آلوئه ورا  می تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم وشاداب داشته باشید وبا اثرات پیری پوست مقابله کنید .

6-     تنظیم انرژی و وزن بدن : استفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می شود. بااستفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا  احساس تندرستی وسلامتی به شما دست می دهد وسطح انرژی بدن افزایش می یابد وبه شما کمک می کند تا وزن بدن مناسب ومتعادل گردد .

7-     افزایش مصونیت بدن :آلوئه ورا بطور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می دهد . نظر به اینکه سیستم ایمنی بدن همانند ساعت کارمی کند تا از بدن محافظت نماید از این رو نوشیدن مداوم آلوئه ورا سبب می گردد بطور طبیعی مصونیت ومقاومت بدن بطور چشم گیر افزایش یابد .

8-     کمک به سلامت گوارش : آلوئه ورا  دارای قابلیت طبیعی دفع سموم می باشد ، نوشیدن مداوم آلوئه ورا می تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده وجذب پروتئین را افزایش دهد وهمزمان میزان باکتریهایی را که سبب تخمیر می شوند کاهش دهد . آلوئه ورا  همچنین سبب کاهش سوزش قلب ، معده دیگر ناراحتی های گواراشی می شود .

9-     التیام بخش سریع : آلوئه ورا  الیتام بخش سوختگی ها ، بریدگیها ، پارگیها ، خراشها وسوزش خفیف پوست می باشد .

10-  بهداشت و سلامت دندان: نوشیدنی آلوئه ورا   متضمن سلامتی دهان ولثه می باشد .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 68
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 40
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 179
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 18
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 2,910
  • بازدید سال : 27,648
  • بازدید کلی : 403,027
  • کدهای اختصاصی
    بررسي تفاوت هاي جنسي در اضطراب اجتماعي نوجوانان
    بررسي تفاوت هاي جنسي در اضطراب اجتماعي نوجوانان

    قیمت:70000ریال

    فصل اول :
    مقدمه 2
    بيان مسئله 4
    هدف از تحقيق و اهميت مساله 11
    فرضيه تحقيق 13
    متغيرهاي پژوهش 13

    فصل دوم : ادبيات پيشينه در تحقيق
    اضطراب و فشار رواني 17
    اجزاي اضطراب 18
    انواع اضطراب 21
    اندازه‌گيري اضطراب 24
    اضطراب امتحان 25
    رويكردهاي درماني اضطراب (رفتار درماني ، درمان شناختي - رفتاري) 29
    بحران اضطراب در نوجواني 31
    ديدگاههاي نظري دربارة روانشناختي اضطراب 32
    نظريه‌هاي اضطراب 45
    كنار آمدن با اضطراب 49
    مكانيسم‌هاي دفاعي 51
    اضطراب طبيعي و اضطراب بيمارگونه 53
    اضطراب و يادگيري 57
    علتهاي رايج اضطراب 59
    آشوب و اضطراب نوجواني (Adolescent Turmoil) 61
    نظريه‌هاي روانكاوي ، رفتار ، وجودي و زيست شناختي درباره اضطراب اجتماعي 62

    فصل سوم : طرح تحقيق
    جامعه مورد تحقيق 68
    روش نمونه‌گيري 68
    ابزار تحقيق 68
    روش نمره‌گذاري 69

    فصل چهارم :
    ارائه داده ها 71
    محاسبات آماري 73

    فصل پنجم :
    خلاصه ونتيجه‌گيري 77
    محدوديتها و پيشنهادات تحقيقي 77
    فهرست منابع 79
    پيوست 81
    پرسشنامه


    ">بررسي تفاوت هاي جنسي در اضطراب اجتماعي نوجوانان